سوالات متداول

پرسش :

شناسه کالا و خدمات چیست؟

پاسخ :

شناسه کالا و خدمات یک کد 13 رقمی می باشد که از سوی سازمان صنعت ، معدن و تجارت صادر می شود. دریافت این شناسه برای کلیه ی افرادی که ملزم به ارسال صدور صورتحساب الکترونیکی می باشند الزامی است . شناسه کالا و خدمات از دو بخش به صورت عمومی و اختصاصی تشکیل شده است.شناسه کالا و خدمات، به عنوان کدهای یکتای متعلق به کالا و خدمات قابل ارائه در کشور (اعم از تولید داخلی و یا وارداتی) تعریف می‌شود. این شناسه در واقع مجموعه‌ای از ویژگی‌های توصیفی کالا یا خدمات است که برای توصیف مشخصات و ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا یا خدمت، تعیین می‌شود. با توجه به قوانین و مقررات، همچنین توافقات صورت گرفته با وزارت امور اقتصاد و دارایی، مرجع تعیین و ارائه شناسه کالا و خدمات در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) می باشد. به طور خلاصه ،شناسه کالای عمومی از طریق فایل اکسل stuffid.tax.gov.ir قابل شناسایی است شناسه کالای اختصاصی از طریق سامانه ntsw.ir قابل پیگیری می باشد شناسه خدمات عمومی و اختصاصی نیز از طریق سامانه portal.gs1-ir.org قابل شناسایی می باشد.

پرسش :
شناسه عمومی کالا چیست؟
پاسخ :
سازمان امور مالیاتی جهت تسهیل در روند ارسال الکترونیکی صورت حساب ها برای مودیان این امکان را برای اشخاص فراهم نموده که در صورت عدم دسترسی به شناصه اختصاصی از لیست شناسه عمومی استفاده نمایند. مودیان باید تمام تدابیر لازم برای دریافت شناسه اختصاصی کالا و خدمات خود را به عهده بگیرند، اما در صورتی که به هر دلیلی نتوانند این کار را انجام دهند، می‌توانند در گام اول از شناسه عمومی محصول متناظر خود در صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند. برای تسهیل در صدور صورتحساب الکترونیکی، سازمان مالیاتی فهرستی از دسته‌های کالایی با عنوان شناسه عمومی کالا ارائه داده است. بنابراین، مودیان مالیاتی می‌توانند در صورت عدم امکان دریافت یا تعیین شناسه اختصاصی کالا، از فهرست یاد شده شناسه عمومی متناظر با کالای خود را انتخاب و در صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند
پرسش :
شناسه اختصاصی کالا چیست؟
پاسخ :
از شناسه اختصاصی کالا قبل از الزامی شدن در ارسال صورتحسابهای الکترونیکی برای سامانه های اطلاعاتی جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد استفاده قرار می گرفت و احتمالاً برخی از فعالان اقتصادی قبلاً برای دریافت آن اقدام کرده‌اند. با این حال، در حال حاضر برای همه مودیان مالیاتی، دریافت شناسه کالای اختصاصی الزامی است. نکته قابل توجه این است که فعالانی که پیشتر این شناسه را دریافت کرده‌اند، می‌توانند از همان شناسه استفاده کنند و نیازی به دریافت دوباره شناسه نیست
پرسش :
اگر در سامانه مودیان اطلاعات از خریدار نداشته باشیم میتوان فروش بصورت تجمعی مانند ۱۶۹ ارسال کرد؟
پاسخ :
طبق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان باید هر صورتحساب بصورت جداگانه بصورت صورتحساب نوع اول ، دوم یا سوم ارسال گردد و در ارسال صورتحساب نوع دوم اطلاعات کالا مهم است و اطلاعات خریدار ضرورتی ندارد و میتوانید مصرف کننده نهایی بفرستید
پرسش :

من 10 تا فاکتور خرید داشتم که کلا 2 مورد رو تو سامانه مودیان برام ارسال کردن الان باید مابقی 8 مورد رو در 169 ارسال کنم و اون 2 مورد رو ارسال نکنم؟

پاسخ :

طبق ماده 7 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان صورتحساب های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان به منزله ثبت آنها در سامانه معاملات موضوع ماده 169 قانون مالیات های مستقیم میباشد و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهند داشت

پرسش :
اگر ما فروشنده باشیم و تو سامانه مودیان ثبت نکنیم وخریدار ثبت کنه برای خریدار اعتبار محسوب میشه؟
پاسخ :
‌صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان فقط توسط فروشنده کالا ثبت و ارسال میگردد و خریدار فقط امکان رد یا تایید صورتحساب را دارد
پرسش :

خرید دوربین برای مجموعه در چه سرفصلی ثبت میشه ؟ و همچنین خرید آداپتور و کابل برای نصب دوربین چطور؟

پاسخ :

دوربین دارایی ثابت هست و هر ملزوماتی که جهت راه اندازی لازم هست هم جزو دارایی ثابت هست حتی مبلغی که بابت هزینه نصب و راه اندازی هم پرداخت میشه جزو بهیا تمام شده دارایی هست که اگر مبلغ زیر ده درصد حد نصاب سال باشه میتونه در همان سال مستهلک و هزینه پذیرفته هست

پرسش :

آیا فاکتوری که به صورت کاغذی ارسال شده حتما باید عین فاکتور ارسالی به سامانه مودیان باشه ؟ ما از یک شرکت خرید داشتیم چندتا ردیف کالا بوده توی فاکتور کاغذی ولی توی سامانه مودیان کلا اومده همه رو باهم جمع کرده و توی یک ردیف ثبت و ارسال کرده ، به مشکل نمیخوریم اگر ثبت کنیم

پاسخ :

اگر یک نوع کالا و شناسه عمومی با مبلغ یکسان باشد مشکلی ایجاد نمیکند

پرسش :

در سامانه مودیان فروشنده یک فاکتور رو اشتباهی دوبار ارسال کرده ماهم هر دو بار تایید کردیم الان میشه یکی از فاکتورارو ابطال کرد؟

پاسخ :

بله راه حل اینست که یکی از فاکتورها ابطال گردد

پرسش :

باتوجه به الزامی شدن اجرای سامانه مودیان آیا اصنافی که تا کنون جز گروه سه بودن و تبصره ۱۰۰ رد میکردن ملزم هستن از اول دی ماه در سامانه هم ارسال کنن؟

پاسخ :

طبق فراخوان اولیه و پیش بینی در لایحه تسهیل قرار بر این بود کلیه مشاغل در نهایت از ابتدای دی ماه اقدام به ارسال صورتحساب نمایند ولی باتوجه به روندی که در حال اجراست پیش بینی میگردد فراخوان اشخاص حقیقی تمدید گردد یا اتفاقی مشابه بیفتد

پرسش :

منظور از شورای عالی مالیاتی چیه پرونده بعد از هیات تجدید نظر ارجاع داده شده به شورای عالی مالیاتی ممکنه به من توضیح بدید و اینکه چه تفاوتی با 251 دارد؟

پاسخ :

بعد از ابلاغ برگ قطعی مالیاتی مودی می تواند بر طبق دو ماده اعتراض کند یکی ۲۵۱ مکرر و دومی ۲۱۶ ۲۵۱ مکرر (همان شورای عالی مالیاتی متشکل از سه نفر منتخب وزیر امور اقتصادی ) در وزارتخانه باید اعتراض ثبت شود ۲۱۶ در قسمت وصول و اجرا اداره مالیات ثبت میشود

پرسش :

با توجه به فراخوان مرحله ی دهم ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و مشمولیت برخی صنوف الان سوالی که ایجاد شده این است که اگر یک شخص حقیقی دارای پرونده ی شغلی آتلیه عکاسی در شهر کیش باشد با توجه به اینکه منطقه کیش به عنوان منطقه آزاد تلقی می گردد آیا مشمول ثبت نام در نظام ارزش افزوده هست یا خیر؟

پاسخ :

با توجه به قانون دائمی مناطق آزاد از اجرای قانون ارزش افزوده مستثنی نشده اند لذا مشمول ثبت نام و اجرای قانون می باشند

پرسش :

ما یک شرکت تازه تاسیس هستیم که مهر امسال به ثبت رسیده. هنوز به بهره برداری نرسیده و شاید تا 8ماه دیگه هم به بهره برداری نرسه. آیا لازمه تو سامانه مودیان ثبت نام کنیم؟

پاسخ :

با ایجاد پرونده مالیاتی کارپوشه براتون ایجاد میشه اما وقتی فروش ندارید ارسال صورتحساب هم ندارید ولی خریدها براتون ارسال و در کارپوشه قرار می‌گیرد

پرسش :
حسابرس بیمه که درخواست اسناد و مدارک می‌کنه دنبال چی هست میخواد به چی برسه و اگر دفاتر ننوشته باشیم جریمه بیمه هم میشیم
پاسخ :
در رسیدگی تامین اجتماعی اسنادی که ماهیت مزد یا حق الزحمه دارند بررسی میگردد و باید یکی از حالات پرداخت بیمه محقق شده باشد یا مفاصا حساب پرداخت بیمه از مقاطعه کار دریافت شده باشد در غیر اینصورت مشمول پرداخت میگردید.
پرسش :

برای سامانه مودیان، از جانب ما فاکتور دوبار فرستاده شده، در همون روزهایی که سامانه مشکل داشت و فکر میکردیم ارسال نشده، متاسفانه شرکت مقابل هم تایید کردن، چه باید کرد؟ و البته در نرم افزار حسابداری یک صورتحساب ثبت شده هست

پاسخ :

قطعا باید صورتحساب تکراری ارسال شده ابطال گردد البته این مشکل ببرخی نرم افزارها میباشد که هنگام ارسال شماره منحصر بفرد جدید دریافت و ارسال میگردید که امکان ابطال صورتحساب اضافی هم احتمالا وجود ندارد و باید یا از طریق شرکت نرم افزاری راه حل ارائه گردد یا از طریق نرم افزارهای واسط مثل واسط نیک لاین که امکان ابطال صورتحساب های ارسال شده از سایر سامانه ها فراهم هست این امر صورت گیرد

پرسش :

آیا اشخاص حقیقی که فروش به مصرف کننده نهایی دارند مثل طلافروشها . باید از الگوی فاکتور نوع دوم استفاده کنند یا از الگوی فاکتور اول ؟

پاسخ :

اگر فروش به خریداری باشد که کارپوشه مالیاتی ندارد اطلاعات خریدار الزامی نیست بعبارتی مصرف کننده نهایی هست و صورتحساب نوع دوم صادر میکنیم

پرسش :
آیا اشخاص حقیقی که فروش به مصرف کننده نهایی دارند ، باید حد مجاز فروش رو رعایت کنند یا نیازی نیست ؟
پاسخ :
حد مجاز فروش طبق ماده ۶ برای مودیانی که فروش کالای مشمول ارزش افزوده دارند موضوعیت دارند که اگر بیش از حد مجاز شده باشد باید نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت اقدام نمایند
پرسش :

فاکتور فروشی که تو سامانه فرستادیم خریدار به اشتباه رد کرده. الان میخوام دوباره بفرستم. راهش چیه ؟

پاسخ :

ابتدا صورتحساب اصلی را ابطال و سپس صورتحساب جدید ارسال نمایید

پرسش :

من دو تا صورتحساب مشابه به سامانه ارسال کردم و میخوام یکی شو حذف کنم که شما فرمودین ابطال کنم چند بار در نرم افزار ابطال زدم ابطال نمیشه چیکار کنم؟

پاسخ :

نحوه ابطال صورتحساب به نرم افزار شما ارتباط دارد اما روال ابطال صورتحساب بدینصورت هست که باید یک صورتحساب جدید با الگوی صورتحساب ابطالی و با ذکر شماره صورتحساب مرجع ( صورتحساب اصلی که میخواهیم ابطال شود) ارسال گردد

پرسش :

من شناسه خدمت اختصاصی گرفتم و هزینه زیادی متحمل شدم چطور میتونم متوجه بشم چه کسانی دارند از این شناسه اختصاصی استفاده میکنند؟

پاسخ :

اگر تولید کننده یا وارد کننده کالا خاصی باشیم باید اقدام به دریافت شناسه اختصاصی کالا نماییم و اشخاصی که در چرخه فروش این کالا در مراحل بعدی استفاده میکنند میتوانند از شناسه اختصاصی کالا استفاده نمایند

پرسش :

اگر مودی شناسه یکتا با کلید معتمد نوع یک گرفته باشه و الان قراداد رو با شرکت معتمد نوع یک فسخ کرده باشه :

1) آیا نیاز هست جهت دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی مجدد اقدام شود؟

2) آیا امکان غیر فعال کردن شناسه یکتا قبلی که با شرکت معتمد نوع یک دریافت شده در سامانه وجود دارد؟

3) آیا با غیر فعال کردن شناسه یکتا قبلی باید فاکتور هایی که بااین شناسه یکتا ارسال (فروش) و دریافت (خرید) شده اند ابطال (فروش) و مجدد ارسال شود ؟

پاسخ :

1- در صورت تغییر شرکت معتمد یا روش ارسال باید شناسه یکتای جدید دریافت گردد.

2- بله امکان غیرفعالسازی شناسه یکتا توسط مودی در کارپوشه فراهم هست.

3- صورتحساب های ارسال شده در کارپوشه اعمال گردیده و نیاز به ارسال مجدد نیست

پرسش :

با سلام یک شخص حقیقی که در گروه سوم طبقه بندی مشاغل گروه بندی شده و‌مشغول به فروش اینترنتی به مصرف کننده نهایی می باشد و برای این فروش از درگاه واسط اجاره ای نظیر (زرین پال) استفاده میکنه نحوه اجرای تکلیف و عمل در سامانه مودیان برای صدور فاکتور و اخذ کلید به چه شکلی باید باشه؟؟ممنون میشم پاسخ بدید چون در مورد درگاه های اجاره ای نظیر زرین پال جایی بحثی نشده

پاسخ :

اگر فروش از طریق درگاه پرداخت به مصرف کننده نهایی باشد و اطلاعات هویتی شامل شناسه ملی و کد اقتصادی در سامانه ارسال نگردد بعنوان صورتحساب نوع دوم به مصرف کننده نهایی در غیر اینصورت اگر اطلاعات خریدار و کالا کامل هست صورتحساب نوع اول محسوب میشود صورتحساب نوع سوم باید از طریق بانک مرکزی با سامانه های پرداخت انجام گیرد و برای کسب و کارهایی هست که تک نرخی هستند در نرخ ارزش افزوده

پرسش :

بعضی مواقع پیش میاد مشتری برای چند تا فاکتوری که تو تاریخ های متفاوت خرید کرده  یک چک یا یک حواله بانکی پرداخت میکنه اون رو‌چطور تو سامانه ثبت کنیم یا قسمتی از مبلغ فاکتور رو پرداخت مابقی رو با فاکتور بعدی تسویه می کنند.

 

پاسخ :

به نسبت مبالغ هر فاکتور که کامل تسویه گردید در جدول پرداخت ثبت و فاکتوری که کامل تسویه نشده نیز به همان نسبت ثبت میگردد.

پرسش :

موقع دریافت شناسه یکتا گزینه معتمد رو انتخاب کردم حالا شرکت خودش میخواد با نرم افزاری که تهیه کرد ثبت کنه چطوری به گزینه توسط مودی برگردونم؟

 

پاسخ :

از کارپوشه اقدام به ایجاد شناسه یکتا جدید نمایید و روش ارسال توسط مودی انتخاب گردد و‌ شناسه یکتای قبلی غیرفعال گردد.

پرسش :

سلام یه سوال داشتم من کد ۱۳ رقمی که از سایت gs1گرفتم رو توی نرم افزارم ثبت کردم ولی زمان بارگذاری خطای عدم مطابقت با شناسه کالا رو میده لطفا میشه راهنمایی کنید.

 

پاسخ :

بعد از دریافت شناسه کالا یا خدمت باید منتظر باشید شناسه در سامانه stuffid.tax.gov.ie قرار بگیرد.

پرسش :

برای ثبت پرداخت نسیه در سامانه مودیان چند روز فرصت داریم؟ واگه صورتحساب تایید کنیم یا تایید سیستمی بشه میشه پرداخت ثبت کرد؟

 

پاسخ :

برای ثبت پرداخت بازه زمانی تعریف نشده است 
ثبت پرداخت در قسمت جزییات صورتحساب ،جدول پرداخت انجام میگردد و به تبع آن بدهی و اعتبار  ارزش افزوده برای دوره لحاظ میگردد.

پرسش :

دریافت شناسه یکتا از طریق CRT الان تو کارپوشه اضافه شده باید شناسه مجدد بگیریم ؟

 

پاسخ :

نیازی به گرفتن دوباره شناسه نیست بلکه این امکان اضافه در سامانه برای مودیانی هست که اگر اقدام به دریافت توکن کردند نیازی به دریافت کلید عمومی با روش OpenSSL نیست و با فایل CRT سامانه جیکا هم میتوانید شناسه یکتا دریافت کنید.

پرسش :

الان که همه اشخاص حقیقی هنوز مشمول ارسال صورتحساب نشدند ،
ما که شرکت هستیم و از اشخاص حقیقی خرید میکنیم اعتبار ارزش افزودمون چجور قبول میشه؟ 

 

پاسخ :

تا پایان ۱۴۰۳ میتوانید در معاملات فصلی اعلام کنید اما بعد از راه اندازی کامل قانون قطعا اگر میخواهید هزینه و اعتبار شما لحاظ گردد باید از اشخاصی خرید انجام گیرد که فروشنده صورتحساب نوع اول برای شما صادر کند.

پرسش :

ما معاف از ارزش افزوده هستیم ولی بهنگام ارسال صورتحساب به سامانه خطا میدهد ""مقدار فیلد ارزش افزوده با اطلاعات سامانه منطبق نیست"

 

پاسخ :

شناسه کالایی که استفاده کردین بالفرض در نرم افزار شما غیر مشمول لحاظ شده ولی موقع ارسال سامانه کنترل میکنه و چون در شناسه کالا مشمول بوده عدم انطباق میزنه.

پرسش :

برای ثبت پرداخت نسیه در سامانه مودیان
اگه به شکل تهاتری و همچنین پرداخت وجه باشه
و یک الی سه ماه طول دوره نسیه باشه چطور ثبت کنیم؟ همه مبلغی که نسیه مونده فقط ثبت کنیم ؟ چون جای نداره که بشه با جزییات واردکرد؟

 

پاسخ :

شما در هر مرحله وقتی دریافت انجام شد ثبت کنید 
گزینه چک منظور تاریخ دریافت چک نیست بلکه تاریخ وصول چک هست.

پرسش :

اگر مبلغی بابت پیش دریافت در قراردادی دریافت شده باشد و بعد از ارائه فاکتور ارسال صورتحساب انجام گیرد و باقی مبلغ در زمان فاکتور تسویه گردد به چه صورت باید نحوه دریافت ثبت گردد؟

 

پاسخ :

دریافت پیش دریافت یک رویداد مالی هست و نیازی به ثبت در سامانه مودیان نیست فقط موقعی که شما ارائه صورتحساب انجام دادید به مبلغی که دریافت نقدی یا پیش دریافت تا آن تاریخ انجام گرفت را در صورتحساب بعنوان نقدی ثبت میکنید.

پرسش :

برای 6 ماهه ابتدای سال(به دلیل آماده نبودن زیرساخت الگوی پیمانکاری)صورت حسابها در قالب فروش به سامانه ارسال گردیده و با وضعیت تسویه نقدی در حالیکه مبلغ کسورات رو از کارفرما دریافت نشده است تکلیف این فاکتورها چیست؟

 

پاسخ :

وضعیت پرداخت صورتحساب با صدور صورتحساب اصلاحی قابل اصلاح میباشد.

پرسش :

تا زمانی که فروشنده فاکتور رو توی سامانه مودیان بارگذاری نکنه من چطور باید ثابت کنم که ازش خرید کردم و ارزش افزوده ای براشون واریز کردم؟

 

پاسخ :

فعلا در سامانه معاملات فصلی خرید رو اعلام کنید، اما در آینده نزدیک یک قسمت به عنوان ثبت اطلاعیه خرید  به سامانه اضافه میشه
و خریدار ، خرید های که در کارپوشه نیست را ثبت می کنه و فروشنده در صورت عدم پذیرش ، پرونده به  هیات بدوی ارجاع داده میشه.

پرسش :

ما یک شرکت تولیدی هستیم که چند قلم کالا رو بصورت بازرگانی خرید و فروش انجام میدیدم 
در مورد شناسه اختصاصی کالا بازرگانی باید شناسه کالا رو از شرکتی که خریداری میکنیم ازش بگیرم  و وارد کنم؟

 

پاسخ :

بله برای کالای بازرگانی که شما جزو زنجیره اول ورود کالا نیستین باید از شناسه اختصاصی کالای مربوطه استفاده نمایید یا در صورتی که هنوز شناسه اختصاصی نگرفتن فعلا از شناسه عمومی استفاده کنید.

پرسش :

آیا اگر اشخاص حقوقی در شش ماهه اول کمتر از هجده میلیارد تومان فروش داشته باشد نیازی به ارسال صورتحساب نیست؟

 

پاسخ :

اشخاص حقوقی از اول دی ماه ملزم به ارسال هستند ولی برای اشخاص حقیقی برخی از مودیان مانند طلا فروشان و مراکز درمانی و وکلا بدون شرط حجم فروش و مابقی مرحله بندی شده‌اند.

پرسش :

شخص حقیقی خرده فروش(پکیج ومتعلقات و کولر و اتصالات و .....) بالای ۱۸ میلیارد فروش به مصرف کننده نهایی باید صورتحساب بفرستد یا دستگاه پز ملاک صورتحساب است؟؟؟
با توجه به اینکه رسید های پز هنوز شماره منحصر به فرد مالیاتی ندارد!!!!

 

پاسخ :

امکان ارسال صورتحساب از طریق پوز به سامانه برعهده بانک مرکزی گذاشته شد و در صورت آماده شدن این امکان شما در کارپوشه دستگاه پوز مربوطه را به شناسه یکتا متصل میکنید و ارسال صورتحساب از پوز مستقیم صورت می‌گیرد.

پرسش :

اگه من از شناسه عمومی کالای معاف(آموزش) استفاده کنم و از مشتری ارزش افزوده نگیرم در زمان رسیدگی مشخص شه که من به واسطه نداشتن مجوز (در دست اقدام)باید از شناسه مشمول استفاده میکردم آیا بجز پرداخت ارزش افزوده مشمول جریمه هم میشم؟؟

 

پاسخ :


اگر اشتباه در عنوان شناسه کالا باشه مشکلی نیست اما اگر تاثیر در بدهی ارزش افزوده شما ایجاد کنه قطعا جریمه هم داره.

پرسش :

یکی از مشتری های ما به اشتباه فاکتور رو رد کرده
 ایا لازمه این فاکتور رو تو سامانه معاملات فصلی ثبت کنیم؟ و اینکه الان ما دقیقا باید چه کاری انجام بدیم؟ اصلا میشه ما هم باطلش کنیم و فاکتور جدیدی بزنیم یا نه ؟ 

پاسخ :

شما میتوانید صورتحساب اصلاحی بفرستین یا صورتحساب قبلی را ابطال و مجدد ارسال نمایید.

پرسش :

یکی از مشتریان به دلایل مختلف صورتحساب ما رو تایید نمیکنه و رد صورتحساب میزنه تکلیف ما چیه؟

 

پاسخ :

رد صورتحساب برای فروشنده  مشکلی نداره 
فروش برای فروشنده  مورد قبول هست و خرید برای خریدار لحاظ نمیگردد 
البته اگر ارزش افزوده داشته باشد بدهی ارزش افزوده شما نقد محسوب میگردد.

پرسش :

برای ارسال لیست مالیات حقوق بصورت آنلاین چطور اقدام کنم؟

 

پاسخ :

از فهرست حقوق جدید گزینه ارسال بدون فایل انتخاب و بعد از ثبت لیست افزودن پرسنل جدید به لیست انجام گیرد.

پرسش :

بارگذاری فایل حقوق انجام دادم اما تایید نمی‌شود و لیست پرسنل همچنان خالی هست چکار کنم؟

 

پاسخ :

فرمت فایل WP و WH تغییر کرده و باید در نرم افزار حسابداری تان اعمال گردد یا نرم افزار salary نگارش جدید دریافت شود..

پرسش :

بعد از ورود اطلاعات حقوق باید تایید نهایی بزنم بعد محاسبه مالیات ؟

 

پاسخ :

حتما باید بعد از ارسال لیست یا ورود اطلاعات ابتدا محاسبه مالیات انجام گیرد و مبلغ کنترل گردد در صورت تایید اقدام به تایید نهایی لیست نمایید.

پرسش :

اگر مالیات محاسبه شده مشکل داشته باشد آیا میتوانیم ویرایش کنیم؟

 

پاسخ :

بعد از محاسبه مالیات تا وقتی که تایید نهایی نکرده باشید میتوانید اقدام به ویرایش و محاسبه مالیات مجدد نمایید و در نهایت تایید نهایی و قبض دریافت نمایید.

پرسش :

در سامانه مالیات حقوق اطلاعات وارد کردم اما جایی برای وارد کردن مالیات نیست چه کنم؟

 

پاسخ :

طبق بند ث تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۳ قسمت ۳ محاسبه مالیات برعهده سازمان می‌باشد و مودی در زمان مقرر اقدام به ارسال اطلاعات حقوق مینماید و سپس محاسبه مالیات آنلاین انجام می‌گیرد.

پرسش :

در قسمت ناخالص حقوق باید جمع اضافه کاری و نوبت کاری هم وارد گردد یا این مبالغ کسر گردد ؟

 

پاسخ :

در جمع ناخالص حقوق و مزایای مستمر نقدی مبالغ مربوط به مزد و پایه سنوات و مزایای به تبع شغل و مزایای رفاهی جمعا آورده شود و مبالغی که در بقیه بندهای لیست جداگانه باید وارد شود نباید در ناخالص بیاید .

پرسش :

در اطلاعات ریز مالیات حقوق بند آخر قسمت خالص پرداختی چه مبلغی باید وارد شود؟

 

پاسخ :

پیشنهاد اینست مبالغ وارد شده در ردیف های قبل از مبالغ کسور بیمه کسر شده و وارد گردد چون احتمالا تاثیر محاسباتی ندارد .

پرسش :

کدوم قسمت تاریخ ترک کار پرسنل میتونم بزنم ، کارکرد صفر رد کنم همون ترک کار محاسبه میشه؟

پاسخ :

 

از منوی حقوق بگیران ، لیست حقوق بگیران برای پرسنل مورد نظر گزینه عملیات و تاریخ پایان کار ثبت کنید. کارکرد صفر به منزله پایان کار پرسنل محسوب نمیگردد.

پرسش :

در ورژن قبلی برنامه فیلد سایر معافیت ها رو پر می کردم ولی ورژن جدید این فیلد قرار نداره ممکنه بفرمایید مبلغ ۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال سقف معافیت در کدام فیلد جدید باید جایگذاری شود؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

پاسخ :

در تغییرات جدید سامانه مالیات حقوق محاسبه مالیات توسط سامانه انجام میگیرد و یک معافیت برای جمع درآمد پرسنل لحاظ میگردد و نیازی به ثبت معافیت ماده 84 نیست

پرسش :

قرارداد های مشاوران که مشمول تبصره ۱ ماده ۸۶ میشدن رو‌ در سال 1403 چیکار کنیم ؟

 

 
پاسخ :

در بند 9 لیست حقوق مبلغ حق الزحمه و مشاوره و غیره که بابت تبصره ماده 86 میباشد وارد گردد و سامانه براساس جمع درآمد شخص محاسبه مینماید

پرسش :

پایه سنوات رو به مزایا اضافه کنیم یا حقوق روزانه ؟؟؟

پاسخ :

پایه سنوات در فیلد جداگانه باید وارد گردد و دقت شود در فیلد مزد مبلغ مزد کمتر از مزد ماه قبل و کمتر از مبلغ محاسبه شده سایر سطوح مزدی نسبت به سال قبل نباشد.

پرسش :

تو فصل زمستان یه فاکتور صادر شده که متاسفانه جای دو تا از عددهای شناسه ملی خریدار اشتباه واردشده ،فاکتور تو سامانه بارگذاری شده و اون زمان تو سامانه زده بود عدم نیاز به واکنش ، الان بعداز این مدت مشتری میگه این رو اصلاح کنید میخواستم بدونم به چه صورت میشود اطلاعات خریدار رو اصلاح کنیم ؟؟

پاسخ :

اگر اطلاعات مربوط به شناسه اقتصادی خریدار اشتباه وارد گردد باید صورتحساب قبلی ابطال و صورتحساب جدید صادر گردد.

پرسش :

برای ارسال مالیات حقوق (۱۰کارخانه) بنظرتون بهتره آنلاین به روش جدید ارسال شود یا داخل سالاری (ورژن جدید) ؟ روال قبل که انجام میشد،داخل سالاری تعریف میکردیم.ولی الان اطلاع ندارم سالاری جدید بارگذاری فایل هاwp..در سایت به مشکلی برنمیخوره ؟

پاسخ :

اگر تعداد پرسنل زیاد نیست آنلاین راحت تر هست ولی اگر خواستین بصورت آفلاین ارسال نمایید نسخه جدید سالاری دانلود و اطلاعات ثبت و تهیه فایل انجام گیرد

پرسش :

فایل مالیات حقوق سالاری تو سامانه بارگذاری کردیم ولی قسمت خلاصه لیست تعداد پرسنل و مبالغ صفر نمایش میده.

پاسخ :

این باگ سامانه هست که باید رفع گردد ولی در صورتی که از ورود اطلاعات لیست ریز حقوق اطمینان دارید اقدام به تایید نمایید تا محاسبه گردد.

پرسش :

اگر پرداختی هایی که به کارکنان واریز میشه بیش از چیزی باشه که در بیمه و مالیات هستش و از حساب شرکت پرداخت بشه میتونیم به هزینه قابل قبول مالیاتی ارائه بدیم؟

پاسخ :

هر مبلغی بیش از مبلغ اعلام شده در لیست حقوق در رسیدگی بعنوان مشمول مالیات لحاظ میگردد مگر اینکه مستنداتی مبنی بر پرداخت موارد معاف مانند ماموریت یا سنوات پایان خدمت یا غیره باشد که باید طبق دستورالعمل در لیست حقوق ارسال گردد.

پرسش :

شرکت ما برای کارکنان خانم سرویس گرفته برای رفت و آمدشون با راننده باید قرارداد ببندیم که بتونیم جزو هزینه های قابل قبول بیاریم یا نیاز نیست؟ اگر قرارداد ببندیم مشمول بیمه و مالیات میشه ؟

 

 
پاسخ :

طبق رسیدگی مالیاتی اگر قرارداد و واریز به حساب راننده داشته باشید هزینه قابل قبول محسوب میگردد اما از لحاظ قوانین تامین اجتماعی باید نکات مربوط به قرارداد با راننده مورد نظر قرار گیرد.

پرسش :

لیست حقوق در سامانه ارسال کردم اما مبلغ محاسبه شده در نرم افزار حقوق با مالیات سامانه مغایرت دارد تکلیف چیست؟

پاسخ :

لیست حقوق را با فرمت جدید در فیلدهای درست بارگذاری نمایید هر مبلغی توسط سامانه محاسبه شد همان مبلغ بعنوان مالیات از پرسنل کسر و به سازمان پرداخت کنید اگر مشکلی در محاسبه باشد توسط سامانه در ماههای بعد اصلاح و تعدیل میگردد و در ماههای بعد مبلغ جدید توسط کارگاه شما یا کارگاه بعدی از پرسنل کسر میگردد.

پرسش :

ما فصل زمستان فاکتور هامون رو نسیه رد کردیم که خب فقط چند موردش نقد بوده برای فاکتور هایی که نقد بوده و پولش رو ما اون موقع دریافت کردیم چطور مبلغ دریافتی را وارد کنیم؟

 

 
پاسخ :

مبلغ دریافتی در جدول پرداخت باید ثبت گردد و توسط طرف حساب تایید گردد و یا اینکه میتوانید صورتحساب اصلاحی بصورت نقد صادر نمایید ولی قابل توجه اینکه در دوره ای که جدول پرداخت ثبت میگردد محاسبه میشود.

پرسش :

با توجه به اینکه ما چک مدت کار می کنیم و مشتری ها دائما میگن نقد رد کنید بتونیم از اعتبار استفاده کنیم راهی هست که ما برای فاکتور های فصل زمستان واریزی ثبت کنیم.

 

 
پاسخ :

اگر چک در دوره جاری نقد نگردد ثبت نقدی به منزله بدهی برای شما لحاظ میشود که اگر حاضر به پرداخت مالیات در صورت عدم دریافت وجع میباشید میتوانید نقدی ثبت کنید.

پرسش :

صورتحسابی به سامانه ارسال کردم خریدار آن صورتحساب رو بدلیل اینکه حد مجاز فروش ما از حد مجاز عبور کرده نتونسته تایید کنه و رد کرده ، الان تکلیف ما که فروشنده ایم چیه ؟ اصلاحیه یا ابطال بعد ایجاد صورتحساب جدید؟

 

 
پاسخ :

ابتدا اقدام به افزایش حد مجاز نمایید و سپس صورتحساب اصلاحی صادر گردد.

پرسش :

برای من یه فاکتور ارسال شده ارایشی و بهداشتی هستم کلا یه کالا خریدم مبلغش ۲۷میلیون ریاله. ولی اینا توی سامانه زدن ولی برام سه کالا زدن و اصلا این کالا نیست!!!! ایا من اینو تایید کنم ؟؟ من نمیخوام تایید کنم چونکه این کالارو نداریم فروشنده میگه ما موجودی نداریم توی سیستممون !!!

 

 
پاسخ :

منطقا نباید تایید کنید و در آینده شناسه کالایی که فروش میکنی با کالاهای خریداری شده میتونه کنترل داشته باشه اما الان فعلا مشکل ساز نیست اگر واقعا فروشنده کاری نمیتونه بکنه باهاش تعامل داشته باشید البته مشمول یا معاف بودن ارزش افزوده رو کنترل کنید

پرسش :

از یه شرکت فاکتور خرید داریم داخل سامانه‌مودیان رد نمیکنن گفتن توی ۱۶۹ اعلام‌ میکنن مشکل که پیش نمیاد؟

 

 
پاسخ :

در دوره تسهیل فعلا میتونین در 169 اعلام کنید و مورد قبول هست اما بعد از این دوره باید از فروشنده هایی خرید کنید که در سامانه ارسال نمایند.

پرسش :

زمستان فاکتور نسبه داشتم تسویه نقد هم زدم توی بهار ایا خودش خودکار توی اظهارنامه میشینه یا باید خارج از سامانه بزنم؟

 

 
پاسخ :

مبلغ دریافتی ثبت شده در بهار بعنوان بدهی برای فروشنده و اعتبار برای خریدار لحاظ میگردد.

پرسش :

با توجه به اینکه الان ۹۵درصد مواد غذایی و سوپر مارکتی مشمول ارزش افزوده هست ولی خود سوپرمارکت ها و خرده فروش ها مشمول نیستن تکلیف خریدهایی که شرکت های حقوقی از این خرده فروش ها میشه چیه؟ باید فاکتور با ارزش افزوده گرفته بشه ازشون یا نه؟

پاسخ :

این مودیان طبق اطلاعیه شماره 19 و وفق ماده 4 قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مجاز به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خریداران نمی باشند.

پرسش :

من سامانه مودیان برای اشخاص حقوقی رو راه اندازی کردم ولی شخص حقیقی رو نمیدونم فقط باید براش گواهی امضا دیجیتال بگیرم کار دیگه ای لازم نیست؟

پاسخ :

شخص حقوقی گواهی مهر سازمانی و شخص حقیقی گواهی امضا دریافت میکند و باقی مراحل راه اندازی تقریبا مشابه میباشد فقط دقت گردد برای شخص حقیقی کد اقتصادی ملاک میباشد نه کد ملی.

پرسش :

یک فاکتور فروش که در زمستان صادر شده و در ارزش افزوده لحاظ شده .در بهار ابطال شده .حالا باید ارزش افزوده زمستان را اصلاح کرد ؟

 

پاسخ :

نیاز به اصلاح ارزش افزوده زمستان نیست چون ابطالی در بهار بعنوان کاهش میزان فروش در نظر گرفته شده و در اظهارنامه ارزش افزوده لحاظ میگردد.

پرسش :

من از سال 1403صورتحسابی که داخل سامانه مودیان میزنم متوجه شدم سریال صورتحساب داخل کارپوشه خط تیره میفته ولی درسال 1402 سریال صورتحساب درست بوده علت چیه؟

 

پاسخ :

سریال صورتحساب (یا بعبارتی شماره فاکتور)‌از طریق نرم افزار ارسال میگردد با پشتیبان نرم افزار کنترل کنید تا بررسی و مشکل رفع گردد.

پرسش :

کالایی دارم فاکتور خرید زمستان با ۹٪ پرداختی هم انجام شده توی زمستان ولی فروشنده نسیه زده این فاکتور تایید سیستمی شده و پرداختی توی بهار ثبت شد الان باید بخاطر اون یک درصد جیکارکنیم ؟ و اینکه توی اظهارنامه ارزش افزوده ما نیومد پرداختی امسال شد و با ۱۰٪ چی میشه؟

 

پاسخ :

وقتی زمستان صادر شد با ۹ درصد صادر شده و با ثبت جدول پرداخت همان مبلغ محاسبه شده لحاظ میشه.

پرسش :

یکی از مشتریان زمستان ما می گن شما اون موقع حد مجاز نداشتید و اعتبارتون برای ما لحاظ نشده الان تو بهار من چجوری می تونم این مشکل رو حل کنم؟ من فروش زدم تو زمستان و مالیاتش هم پرداخت کردم .

 

پاسخ :

صورتحساب اصلاحی براش صادر کنید تا در بهار برای خریدار اعتبار لحاظ بشه.

پرسش :

یکسری از تامین کننده ها گفتن که فاکتور رسمی نمیدم اما کدملی ازشون داریم میشه بدون فاکتور رسمی با یه کدملی فاکتور ارسال کرد؟

 

پاسخ :

درسامانه مودیان صورحساب فروش توسط فروشنده صادر میگردد و اگر ارسال نکرد شما فاکتور خرید تو ۱۶۹ ارسال کنید.

پرسش :

 

من یه فاکتور داشتم اصلی رفته رو سامانه و روش اصلاحیه انجام شده الان از مرجع فاکتوری که اصلاحی خورده برگشتی دارم ولی سامانه قبول نمیکنه چیکار کنم ؟

 

پاسخ :

 

با مرجع صورتحساب اصلاحی بیاید صورتحساب ارجاعی یا برگشتی بزنید.

پرسش :

یکی از شرکت هایی که به ما کالا میفروشه ۵،۴تا فاکتور اشتباهی برامون تو سامانه مودیان بارگزاری کرده که ۲تاش تایید سیستمی شده بود و ۳تاش در انتظار تایید بود. من به شرکت اطلاع دادم که اشتباه ارسال کردی،فاکتورها رو تو مودیان ابطال کرد و فاکتور فروش جدید بارگزاری کرد.من خریدار نیازی نیست کاری انجام بدم؟ مبادا هردوتاش به عنوان خریدهای ما بشینه؟

 
پاسخ :

شما باید کارپوشه خرید رو هر چند وقت کنترل کنی و صورتحساب و کالا و تعداد و مبلغ و روش تسویه کنترل گردد اگر قبول ندارید رد بزنید.

پرسش :

من فاکتور فروش فرستادم رو سامانه و خریدار میگه که اشتباها رد زده الان من بابت این موضوع چیکار باید بکنم ؟

 

پاسخ :

شما یک صورتحساب اصلاحی بدون تغییرات بفرستین و با خریدار هماهنگ کنید تایید کنه.

پرسش :

امکان اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده تابستان ۱۴۰۲ وجود نداره داخل سایت،چطوری باید اصلاح کرد؟هنوز رسیدگی نشدیم ممنونم میشم اگه راهکاری دارید پیشنهاد بدید با سامانه تماس گرفتم همه گفتند امکان نداره.

پاسخ :

امکان اصلاح اظهارنامه برای تابستان نمیباشد طبق دفاتر و مستندات رسیدگی میشین کم اظهاری و بیش اظهاری رو جریمه میزنن بستگی به حوزه و بخشنامه هایی که اون موقع هست بعد از پرداخت درخواست بخشودگی بدید.

پرسش :

چرا وقتی فاکتور نسیه تایید میشه از طرف فروشنده و خریدار و حتی عدم عدول خورده شده ولی وضعیت دریافت اعتبار میزنه عدم دریافت؟؟؟ یعنی حد مجاز نداره؟؟

 
پاسخ :

طبق قانون دائمی ارزش افزوده فاکتور نسیه برای فروشنده بدهی و برای خریدار اعتبار لحاظ نمیگردد.

پرسش :

توی ترازنامه ام قسمت بدهی های جاری منفی شده وام داشتم که چک دادم اسناد پرداختنی هم اوکی زدم ولی نمیدونم چرا منفی شده باید چکار کنم؟

پاسخ :

احتمالا سند شناسایی وام و بهره درست نیست ابتدا دفترچه قسط از بانک گرفته شود و سند تسهیلات مبالغ اصل و بهره درست وارد گردد.

پرسش :

من توی پرسنلم یک بازنشسته دارم، که پایه حقوق دریافت میکنه، بیمه براش رد نکردم، اگر توی لیست حقوق بیارمش، برای مستمری بازنشستگی اش مشکلی پیش میاد؟

پاسخ :

اگر رسیدگی تامین اجتماعی شوید پرداخت حقوق میتونه باعث قطع مستمری بشه ولی یک بخشنامه داریم برای حالت مشاوره ای یا پاره وقت مشکلی نداره

پرسش :

ما در مرحله 238 ارزش افزوده توافق کردیم به ما گفتن خودتون قبض بگیرید الان من رفتم تو mytax قبض بگیریم فقط نوع مالیات عملکرد فعاله ارزش افزوده نداره چیکار باید کرد؟

پاسخ :

اگر در سامانه امکان دریافت قبض نداشتید از طریق اداره پیگیری و قبض دریافت کنید.

پرسش :

ما شرکت رو مجهز به دوربین مداربسته کردیم چه کاری کنیم فاکتور خرید این دوربین ها موقع رسیدگی تامین اجتماعی ضریب نخوره؟

پاسخ :

تامین اجتماعی بابت نصب و راه اندازی دوربین بیمه در نظر میگیرد فقط دقت شود در فاکتور مبلغ کالا و خدمات نصب و راه اندازی تفکیک گردد. میتونید بگید پرسنل خودتون نصب کردن ولی اونوقت حسابرس سازمان تامین اجتماعی از شما لیست پرسنل با این شرح شغلی  میخاد که کارشون همینه علاوه بر این نمیتونین شرح شغلی کلی بزنین وقطعا شما رو مشمول میکنن . پس بهترین راه دریافت مفاصا حساب و دومین راه کسر حق بیمه بابت خدمات نصب و راه اندازی است. 

پرسش :

اگر اشتباهی در لیست بیمه رخ دهد آیا فرصت اصلاح هست؟

پاسخ :

در صورت اشتباه در ارسال لیست اگر بعد از اتمام ارسال لیست بیمه متوجه اشتباه شدید امکان اصلاح وجود ندارد. در واقع بعد از تایید نهایی امکان اصلاح بر روی سامانه تامین اجتماعی وجود ندارد . اما برای اصلاح لیست بیمه پیش از موعد قانونی یک پرینت از لیست اصلاح شده با مهر و امضای کارفرما و فایل خروجی از لیست اصلاح شده به واحد درآمد شعبه تامین اجتماعی مربوطه مراجعه کرد.

سوالت رو بپرس؟