سوالات متداول مالیات حقوق

پرسش :

برای ارسال لیست مالیات حقوق بصورت آنلاین چطور اقدام کنم؟

 

پاسخ :

از فهرست حقوق جدید گزینه ارسال بدون فایل انتخاب و بعد از ثبت لیست افزودن پرسنل جدید به لیست انجام گیرد.

پرسش :

بارگذاری فایل حقوق انجام دادم اما تایید نمی‌شود و لیست پرسنل همچنان خالی هست چکار کنم؟

 

پاسخ :

فرمت فایل WP و WH تغییر کرده و باید در نرم افزار حسابداری تان اعمال گردد یا نرم افزار salary نگارش جدید دریافت شود..

پرسش :

بعد از ورود اطلاعات حقوق باید تایید نهایی بزنم بعد محاسبه مالیات ؟

 

پاسخ :

حتما باید بعد از ارسال لیست یا ورود اطلاعات ابتدا محاسبه مالیات انجام گیرد و مبلغ کنترل گردد در صورت تایید اقدام به تایید نهایی لیست نمایید.

پرسش :

اگر مالیات محاسبه شده مشکل داشته باشد آیا میتوانیم ویرایش کنیم؟

 

پاسخ :

بعد از محاسبه مالیات تا وقتی که تایید نهایی نکرده باشید میتوانید اقدام به ویرایش و محاسبه مالیات مجدد نمایید و در نهایت تایید نهایی و قبض دریافت نمایید.

پرسش :

در سامانه مالیات حقوق اطلاعات وارد کردم اما جایی برای وارد کردن مالیات نیست چه کنم؟

 

پاسخ :

طبق بند ث تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۳ قسمت ۳ محاسبه مالیات برعهده سازمان می‌باشد و مودی در زمان مقرر اقدام به ارسال اطلاعات حقوق مینماید و سپس محاسبه مالیات آنلاین انجام می‌گیرد.

پرسش :

در قسمت ناخالص حقوق باید جمع اضافه کاری و نوبت کاری هم وارد گردد یا این مبالغ کسر گردد ؟

 

پاسخ :

در جمع ناخالص حقوق و مزایای مستمر نقدی مبالغ مربوط به مزد و پایه سنوات و مزایای به تبع شغل و مزایای رفاهی جمعا آورده شود و مبالغی که در بقیه بندهای لیست جداگانه باید وارد شود نباید در ناخالص بیاید .

پرسش :

در اطلاعات ریز مالیات حقوق بند آخر قسمت خالص پرداختی چه مبلغی باید وارد شود؟

 

پاسخ :

پیشنهاد اینست مبالغ وارد شده در ردیف های قبل از مبالغ کسور بیمه کسر شده و وارد گردد چون احتمالا تاثیر محاسباتی ندارد .

پرسش :

کدوم قسمت تاریخ ترک کار پرسنل میتونم بزنم ، کارکرد صفر رد کنم همون ترک کار محاسبه میشه؟

پاسخ :

 

از منوی حقوق بگیران ، لیست حقوق بگیران برای پرسنل مورد نظر گزینه عملیات و تاریخ پایان کار ثبت کنید. کارکرد صفر به منزله پایان کار پرسنل محسوب نمیگردد.

پرسش :

در ورژن قبلی برنامه فیلد سایر معافیت ها رو پر می کردم ولی ورژن جدید این فیلد قرار نداره ممکنه بفرمایید مبلغ ۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال سقف معافیت در کدام فیلد جدید باید جایگذاری شود؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

پاسخ :

در تغییرات جدید سامانه مالیات حقوق محاسبه مالیات توسط سامانه انجام میگیرد و یک معافیت برای جمع درآمد پرسنل لحاظ میگردد و نیازی به ثبت معافیت ماده 84 نیست

پرسش :

قرارداد های مشاوران که مشمول تبصره ۱ ماده ۸۶ میشدن رو‌ در سال 1403 چیکار کنیم ؟

 

 
پاسخ :

در بند 9 لیست حقوق مبلغ حق الزحمه و مشاوره و غیره که بابت تبصره ماده 86 میباشد وارد گردد و سامانه براساس جمع درآمد شخص محاسبه مینماید

پرسش :

برای ارسال مالیات حقوق (۱۰کارخانه) بنظرتون بهتره آنلاین به روش جدید ارسال شود یا داخل سالاری (ورژن جدید) ؟ روال قبل که انجام میشد،داخل سالاری تعریف میکردیم.ولی الان اطلاع ندارم سالاری جدید بارگذاری فایل هاwp..در سایت به مشکلی برنمیخوره ؟

پاسخ :

اگر تعداد پرسنل زیاد نیست آنلاین راحت تر هست ولی اگر خواستین بصورت آفلاین ارسال نمایید نسخه جدید سالاری دانلود و اطلاعات ثبت و تهیه فایل انجام گیرد

پرسش :

فایل مالیات حقوق سالاری تو سامانه بارگذاری کردیم ولی قسمت خلاصه لیست تعداد پرسنل و مبالغ صفر نمایش میده.

پاسخ :

این باگ سامانه هست که باید رفع گردد ولی در صورتی که از ورود اطلاعات لیست ریز حقوق اطمینان دارید اقدام به تایید نمایید تا محاسبه گردد.

پرسش :

اگر پرداختی هایی که به کارکنان واریز میشه بیش از چیزی باشه که در بیمه و مالیات هستش و از حساب شرکت پرداخت بشه میتونیم به هزینه قابل قبول مالیاتی ارائه بدیم؟

پاسخ :

هر مبلغی بیش از مبلغ اعلام شده در لیست حقوق در رسیدگی بعنوان مشمول مالیات لحاظ میگردد مگر اینکه مستنداتی مبنی بر پرداخت موارد معاف مانند ماموریت یا سنوات پایان خدمت یا غیره باشد که باید طبق دستورالعمل در لیست حقوق ارسال گردد.

پرسش :

شرکت ما برای کارکنان خانم سرویس گرفته برای رفت و آمدشون با راننده باید قرارداد ببندیم که بتونیم جزو هزینه های قابل قبول بیاریم یا نیاز نیست؟ اگر قرارداد ببندیم مشمول بیمه و مالیات میشه ؟

 

 
پاسخ :

طبق رسیدگی مالیاتی اگر قرارداد و واریز به حساب راننده داشته باشید هزینه قابل قبول محسوب میگردد اما از لحاظ قوانین تامین اجتماعی باید نکات مربوط به قرارداد با راننده مورد نظر قرار گیرد.

پرسش :

لیست حقوق در سامانه ارسال کردم اما مبلغ محاسبه شده در نرم افزار حقوق با مالیات سامانه مغایرت دارد تکلیف چیست؟

پاسخ :

لیست حقوق را با فرمت جدید در فیلدهای درست بارگذاری نمایید هر مبلغی توسط سامانه محاسبه شد همان مبلغ بعنوان مالیات از پرسنل کسر و به سازمان پرداخت کنید اگر مشکلی در محاسبه باشد توسط سامانه در ماههای بعد اصلاح و تعدیل میگردد و در ماههای بعد مبلغ جدید توسط کارگاه شما یا کارگاه بعدی از پرسنل کسر میگردد.

سوالت رو بپرس؟