سوالات متداول

پرسش :

شناسه کالا و خدمات چیست؟

پاسخ :

شناسه کالا و خدمات یک کد 13 رقمی می باشد که از سوی سازمان صنعت ، معدن و تجارت صادر می شود. دریافت این شناسه برای کلیه ی افرادی که ملزم به ارسال صدور صورتحساب الکترونیکی می باشند الزامی است . شناسه کالا و خدمات از دو بخش به صورت عمومی و اختصاصی تشکیل شده است.شناسه کالا و خدمات، به عنوان کدهای یکتای متعلق به کالا و خدمات قابل ارائه در کشور (اعم از تولید داخلی و یا وارداتی) تعریف می‌شود. این شناسه در واقع مجموعه‌ای از ویژگی‌های توصیفی کالا یا خدمات است که برای توصیف مشخصات و ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا یا خدمت، تعیین می‌شود. با توجه به قوانین و مقررات، همچنین توافقات صورت گرفته با وزارت امور اقتصاد و دارایی، مرجع تعیین و ارائه شناسه کالا و خدمات در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) می باشد. به طور خلاصه ،شناسه کالای عمومی از طریق فایل اکسل stuffid.tax.gov.ir قابل شناسایی است شناسه کالای اختصاصی از طریق سامانه ntsw.ir قابل پیگیری می باشد شناسه خدمات عمومی و اختصاصی نیز از طریق سامانه portal.gs1-ir.org قابل شناسایی می باشد.

پرسش :
شناسه عمومی کالا چیست؟
پاسخ :
سازمان امور مالیاتی جهت تسهیل در روند ارسال الکترونیکی صورت حساب ها برای مودیان این امکان را برای اشخاص فراهم نموده که در صورت عدم دسترسی به شناصه اختصاصی از لیست شناسه عمومی استفاده نمایند. مودیان باید تمام تدابیر لازم برای دریافت شناسه اختصاصی کالا و خدمات خود را به عهده بگیرند، اما در صورتی که به هر دلیلی نتوانند این کار را انجام دهند، می‌توانند در گام اول از شناسه عمومی محصول متناظر خود در صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند. برای تسهیل در صدور صورتحساب الکترونیکی، سازمان مالیاتی فهرستی از دسته‌های کالایی با عنوان شناسه عمومی کالا ارائه داده است. بنابراین، مودیان مالیاتی می‌توانند در صورت عدم امکان دریافت یا تعیین شناسه اختصاصی کالا، از فهرست یاد شده شناسه عمومی متناظر با کالای خود را انتخاب و در صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند
پرسش :
شناسه اختصاصی کالا چیست؟
پاسخ :
از شناسه اختصاصی کالا قبل از الزامی شدن در ارسال صورتحسابهای الکترونیکی برای سامانه های اطلاعاتی جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد استفاده قرار می گرفت و احتمالاً برخی از فعالان اقتصادی قبلاً برای دریافت آن اقدام کرده‌اند. با این حال، در حال حاضر برای همه مودیان مالیاتی، دریافت شناسه کالای اختصاصی الزامی است. نکته قابل توجه این است که فعالانی که پیشتر این شناسه را دریافت کرده‌اند، می‌توانند از همان شناسه استفاده کنند و نیازی به دریافت دوباره شناسه نیست
پرسش :
اگر در سامانه مودیان اطلاعات از خریدار نداشته باشیم میتوان فروش بصورت تجمعی مانند ۱۶۹ ارسال کرد؟
پاسخ :
طبق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان باید هر صورتحساب بصورت جداگانه بصورت صورتحساب نوع اول ، دوم یا سوم ارسال گردد و در ارسال صورتحساب نوع دوم اطلاعات کالا مهم است و اطلاعات خریدار ضرورتی ندارد و میتوانید مصرف کننده نهایی بفرستید
پرسش :

من 10 تا فاکتور خرید داشتم که کلا 2 مورد رو تو سامانه مودیان برام ارسال کردن الان باید مابقی 8 مورد رو در 169 ارسال کنم و اون 2 مورد رو ارسال نکنم؟

پاسخ :

طبق ماده 7 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان صورتحساب های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان به منزله ثبت آنها در سامانه معاملات موضوع ماده 169 قانون مالیات های مستقیم میباشد و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهند داشت

پرسش :
اگر ما فروشنده باشیم و تو سامانه مودیان ثبت نکنیم وخریدار ثبت کنه برای خریدار اعتبار محسوب میشه؟
پاسخ :
‌صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان فقط توسط فروشنده کالا ثبت و ارسال میگردد و خریدار فقط امکان رد یا تایید صورتحساب را دارد
پرسش :

خرید دوربین برای مجموعه در چه سرفصلی ثبت میشه ؟ و همچنین خرید آداپتور و کابل برای نصب دوربین چطور؟

پاسخ :

دوربین دارایی ثابت هست و هر ملزوماتی که جهت راه اندازی لازم هست هم جزو دارایی ثابت هست حتی مبلغی که بابت هزینه نصب و راه اندازی هم پرداخت میشه جزو بهیا تمام شده دارایی هست که اگر مبلغ زیر ده درصد حد نصاب سال باشه میتونه در همان سال مستهلک و هزینه پذیرفته هست

پرسش :

آیا فاکتوری که به صورت کاغذی ارسال شده حتما باید عین فاکتور ارسالی به سامانه مودیان باشه ؟ ما از یک شرکت خرید داشتیم چندتا ردیف کالا بوده توی فاکتور کاغذی ولی توی سامانه مودیان کلا اومده همه رو باهم جمع کرده و توی یک ردیف ثبت و ارسال کرده ، به مشکل نمیخوریم اگر ثبت کنیم

پاسخ :

اگر یک نوع کالا و شناسه عمومی با مبلغ یکسان باشد مشکلی ایجاد نمیکند

پرسش :

در سامانه مودیان فروشنده یک فاکتور رو اشتباهی دوبار ارسال کرده ماهم هر دو بار تایید کردیم الان میشه یکی از فاکتورارو ابطال کرد؟

پاسخ :

بله راه حل اینست که یکی از فاکتورها ابطال گردد

پرسش :

باتوجه به الزامی شدن اجرای سامانه مودیان آیا اصنافی که تا کنون جز گروه سه بودن و تبصره ۱۰۰ رد میکردن ملزم هستن از اول دی ماه در سامانه هم ارسال کنن؟

پاسخ :

طبق فراخوان اولیه و پیش بینی در لایحه تسهیل قرار بر این بود کلیه مشاغل در نهایت از ابتدای دی ماه اقدام به ارسال صورتحساب نمایند ولی باتوجه به روندی که در حال اجراست پیش بینی میگردد فراخوان اشخاص حقیقی تمدید گردد یا اتفاقی مشابه بیفتد

پرسش :

منظور از شورای عالی مالیاتی چیه پرونده بعد از هیات تجدید نظر ارجاع داده شده به شورای عالی مالیاتی ممکنه به من توضیح بدید و اینکه چه تفاوتی با 251 دارد؟

پاسخ :

بعد از ابلاغ برگ قطعی مالیاتی مودی می تواند بر طبق دو ماده اعتراض کند یکی ۲۵۱ مکرر و دومی ۲۱۶ ۲۵۱ مکرر (همان شورای عالی مالیاتی متشکل از سه نفر منتخب وزیر امور اقتصادی ) در وزارتخانه باید اعتراض ثبت شود ۲۱۶ در قسمت وصول و اجرا اداره مالیات ثبت میشود

پرسش :

با توجه به فراخوان مرحله ی دهم ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و مشمولیت برخی صنوف الان سوالی که ایجاد شده این است که اگر یک شخص حقیقی دارای پرونده ی شغلی آتلیه عکاسی در شهر کیش باشد با توجه به اینکه منطقه کیش به عنوان منطقه آزاد تلقی می گردد آیا مشمول ثبت نام در نظام ارزش افزوده هست یا خیر؟

پاسخ :

با توجه به قانون دائمی مناطق آزاد از اجرای قانون ارزش افزوده مستثنی نشده اند لذا مشمول ثبت نام و اجرای قانون می باشند

پرسش :

ما یک شرکت تازه تاسیس هستیم که مهر امسال به ثبت رسیده. هنوز به بهره برداری نرسیده و شاید تا 8ماه دیگه هم به بهره برداری نرسه. آیا لازمه تو سامانه مودیان ثبت نام کنیم؟

پاسخ :

با ایجاد پرونده مالیاتی کارپوشه براتون ایجاد میشه اما وقتی فروش ندارید ارسال صورتحساب هم ندارید ولی خریدها براتون ارسال و در کارپوشه قرار می‌گیرد

پرسش :
حسابرس بیمه که درخواست اسناد و مدارک می‌کنه دنبال چی هست میخواد به چی برسه و اگر دفاتر ننوشته باشیم جریمه بیمه هم میشیم
پاسخ :
در رسیدگی تامین اجتماعی اسنادی که ماهیت مزد یا حق الزحمه دارند بررسی میگردد و باید یکی از حالات پرداخت بیمه محقق شده باشد یا مفاصا حساب پرداخت بیمه از مقاطعه کار دریافت شده باشد در غیر اینصورت مشمول پرداخت میگردید.
پرسش :

برای سامانه مودیان، از جانب ما فاکتور دوبار فرستاده شده، در همون روزهایی که سامانه مشکل داشت و فکر میکردیم ارسال نشده، متاسفانه شرکت مقابل هم تایید کردن، چه باید کرد؟ و البته در نرم افزار حسابداری یک صورتحساب ثبت شده هست

پاسخ :

قطعا باید صورتحساب تکراری ارسال شده ابطال گردد البته این مشکل ببرخی نرم افزارها میباشد که هنگام ارسال شماره منحصر بفرد جدید دریافت و ارسال میگردید که امکان ابطال صورتحساب اضافی هم احتمالا وجود ندارد و باید یا از طریق شرکت نرم افزاری راه حل ارائه گردد یا از طریق نرم افزارهای واسط مثل واسط نیک لاین که امکان ابطال صورتحساب های ارسال شده از سایر سامانه ها فراهم هست این امر صورت گیرد

پرسش :

آیا اشخاص حقیقی که فروش به مصرف کننده نهایی دارند مثل طلافروشها . باید از الگوی فاکتور نوع دوم استفاده کنند یا از الگوی فاکتور اول ؟

پاسخ :

اگر فروش به خریداری باشد که کارپوشه مالیاتی ندارد اطلاعات خریدار الزامی نیست بعبارتی مصرف کننده نهایی هست و صورتحساب نوع دوم صادر میکنیم

پرسش :
آیا اشخاص حقیقی که فروش به مصرف کننده نهایی دارند ، باید حد مجاز فروش رو رعایت کنند یا نیازی نیست ؟
پاسخ :
حد مجاز فروش طبق ماده ۶ برای مودیانی که فروش کالای مشمول ارزش افزوده دارند موضوعیت دارند که اگر بیش از حد مجاز شده باشد باید نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت اقدام نمایند
پرسش :

فاکتور فروشی که تو سامانه فرستادیم خریدار به اشتباه رد کرده. الان میخوام دوباره بفرستم. راهش چیه ؟

پاسخ :

ابتدا صورتحساب اصلی را ابطال و سپس صورتحساب جدید ارسال نمایید

پرسش :

من دو تا صورتحساب مشابه به سامانه ارسال کردم و میخوام یکی شو حذف کنم که شما فرمودین ابطال کنم چند بار در نرم افزار ابطال زدم ابطال نمیشه چیکار کنم؟

پاسخ :

نحوه ابطال صورتحساب به نرم افزار شما ارتباط دارد اما روال ابطال صورتحساب بدینصورت هست که باید یک صورتحساب جدید با الگوی صورتحساب ابطالی و با ذکر شماره صورتحساب مرجع ( صورتحساب اصلی که میخواهیم ابطال شود) ارسال گردد

پرسش :

من شناسه خدمت اختصاصی گرفتم و هزینه زیادی متحمل شدم چطور میتونم متوجه بشم چه کسانی دارند از این شناسه اختصاصی استفاده میکنند؟

پاسخ :

اگر تولید کننده یا وارد کننده کالا خاصی باشیم باید اقدام به دریافت شناسه اختصاصی کالا نماییم و اشخاصی که در چرخه فروش این کالا در مراحل بعدی استفاده میکنند میتوانند از شناسه اختصاصی کالا استفاده نمایند

پرسش :

اگر مودی شناسه یکتا با کلید معتمد نوع یک گرفته باشه و الان قراداد رو با شرکت معتمد نوع یک فسخ کرده باشه :

1) آیا نیاز هست جهت دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی مجدد اقدام شود؟

2) آیا امکان غیر فعال کردن شناسه یکتا قبلی که با شرکت معتمد نوع یک دریافت شده در سامانه وجود دارد؟

3) آیا با غیر فعال کردن شناسه یکتا قبلی باید فاکتور هایی که بااین شناسه یکتا ارسال (فروش) و دریافت (خرید) شده اند ابطال (فروش) و مجدد ارسال شود ؟

پاسخ :

1- در صورت تغییر شرکت معتمد یا روش ارسال باید شناسه یکتای جدید دریافت گردد.

2- بله امکان غیرفعالسازی شناسه یکتا توسط مودی در کارپوشه فراهم هست.

3- صورتحساب های ارسال شده در کارپوشه اعمال گردیده و نیاز به ارسال مجدد نیست

پرسش :

با سلام یک شخص حقیقی که در گروه سوم طبقه بندی مشاغل گروه بندی شده و‌مشغول به فروش اینترنتی به مصرف کننده نهایی می باشد و برای این فروش از درگاه واسط اجاره ای نظیر (زرین پال) استفاده میکنه نحوه اجرای تکلیف و عمل در سامانه مودیان برای صدور فاکتور و اخذ کلید به چه شکلی باید باشه؟؟ممنون میشم پاسخ بدید چون در مورد درگاه های اجاره ای نظیر زرین پال جایی بحثی نشده

پاسخ :

اگر فروش از طریق درگاه پرداخت به مصرف کننده نهایی باشد و اطلاعات هویتی شامل شناسه ملی و کد اقتصادی در سامانه ارسال نگردد بعنوان صورتحساب نوع دوم به مصرف کننده نهایی در غیر اینصورت اگر اطلاعات خریدار و کالا کامل هست صورتحساب نوع اول محسوب میشود صورتحساب نوع سوم باید از طریق بانک مرکزی با سامانه های پرداخت انجام گیرد و برای کسب و کارهایی هست که تک نرخی هستند در نرخ ارزش افزوده

سوالت رو بپرس؟