سوالات متداول

شناسه کالا و خدمات یک کد 13 رقمی می باشد که از سوی سازمان صنعت ، معدن و تجارت صادر می شود. دریافت این شناسه برای کلیه ی افرادی که ملزم به ارسال صدور صورتحساب الکترونیکی می باشند الزامی است . شناسه کالا و خدمات از دو بخش به صورت عمومی و اختصاصی تشکیل شده است.شناسه کالا و خدمات، به عنوان کدهای یکتای متعلق به کالا و خدمات قابل ارائه در کشور (اعم از تولید داخلی و یا وارداتی) تعریف می‌شود. این شناسه در واقع مجموعه‌ای از ویژگی‌های توصیفی کالا یا خدمات است که برای توصیف مشخصات و ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا یا خدمت، تعیین می‌شود. با توجه به قوانین و مقررات، همچنین توافقات صورت گرفته با وزارت امور اقتصاد و دارایی، مرجع تعیین و ارائه شناسه کالا و خدمات در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) می باشد. به طور خلاصه ،شناسه کالای عمومی از طریق فایل اکسل stuffid.tax.gov.ir قابل شناسایی است شناسه کالای اختصاصی از طریق سامانه ntsw.ir قابل پیگیری می باشد شناسه خدمات عمومی و اختصاصی نیز از طریق سامانه portal.gs1-ir.org قابل شناسایی می باشد.
سازمان امور مالیاتی جهت تسهیل در روند ارسال الکترونیکی صورت حساب ها برای مودیان این امکان را برای اشخاص فراهم نموده که در صورت عدم دسترسی به شناصه اختصاصی از لیست شناسه عمومی استفاده نمایند. مودیان باید تمام تدابیر لازم برای دریافت شناسه اختصاصی کالا و خدمات خود را به عهده بگیرند، اما در صورتی که به هر دلیلی نتوانند این کار را انجام دهند، می‌توانند در گام اول از شناسه عمومی محصول متناظر خود در صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند. برای تسهیل در صدور صورتحساب الکترونیکی، سازمان مالیاتی فهرستی از دسته‌های کالایی با عنوان شناسه عمومی کالا ارائه داده است. بنابراین، مودیان مالیاتی می‌توانند در صورت عدم امکان دریافت یا تعیین شناسه اختصاصی کالا، از فهرست یاد شده شناسه عمومی متناظر با کالای خود را انتخاب و در صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند
از شناسه اختصاصی کالا قبل از الزامی شدن در ارسال صورتحسابهای الکترونیکی برای سامانه های اطلاعاتی جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد استفاده قرار می گرفت و احتمالاً برخی از فعالان اقتصادی قبلاً برای دریافت آن اقدام کرده‌اند. با این حال، در حال حاضر برای همه مودیان مالیاتی، دریافت شناسه کالای اختصاصی الزامی است. نکته قابل توجه این است که فعالانی که پیشتر این شناسه را دریافت کرده‌اند، می‌توانند از همان شناسه استفاده کنند و نیازی به دریافت دوباره شناسه نیست
طبق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان باید هر صورتحساب بصورت جداگانه بصورت صورتحساب نوع اول ، دوم یا سوم ارسال گردد و در ارسال صورتحساب نوع دوم اطلاعات کالا مهم است و اطلاعات خریدار ضرورتی ندارد و میتوانید مصرف کننده نهایی بفرستید
طبق ماده 7 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان صورتحساب های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان به منزله ثبت آنها در سامانه معاملات موضوع ماده 169 قانون مالیات های مستقیم میباشد و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهند داشت
‌صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان فقط توسط فروشنده کالا ثبت و ارسال میگردد و خریدار فقط امکان رد یا تایید صورتحساب را دارد
دوربین دارایی ثابت هست و هر ملزوماتی که جهت راه اندازی لازم هست هم جزو دارایی ثابت هست حتی مبلغی که بابت هزینه نصب و راه اندازی هم پرداخت میشه جزو بهیا تمام شده دارایی هست که اگر مبلغ زیر ده درصد حد نصاب سال باشه میتونه در همان سال مستهلک و هزینه پذیرفته هست
طبق فراخوان اولیه و پیش بینی در لایحه تسهیل قرار بر این بود کلیه مشاغل در نهایت از ابتدای دی ماه اقدام به ارسال صورتحساب نمایند ولی باتوجه به روندی که در حال اجراست پیش بینی میگردد فراخوان اشخاص حقیقی تمدید گردد یا اتفاقی مشابه بیفتد
بعد از ابلاغ برگ قطعی مالیاتی مودی می تواند بر طبق دو ماده اعتراض کند یکی ۲۵۱ مکرر و دومی ۲۱۶ ۲۵۱ مکرر (همان شورای عالی مالیاتی متشکل از سه نفر منتخب وزیر امور اقتصادی ) در وزارتخانه باید اعتراض ثبت شود ۲۱۶ در قسمت وصول و اجرا اداره مالیات ثبت میشود
با ایجاد پرونده مالیاتی کارپوشه براتون ایجاد میشه اما وقتی فروش ندارید ارسال صورتحساب هم ندارید ولی خریدها براتون ارسال و در کارپوشه قرار می‌گیرد
در رسیدگی تامین اجتماعی اسنادی که ماهیت مزد یا حق الزحمه دارند بررسی میگردد و باید یکی از حالات پرداخت بیمه محقق شده باشد یا مفاصا حساب پرداخت بیمه از مقاطعه کار دریافت شده باشد در غیر اینصورت مشمول پرداخت میگردید.
قطعا باید صورتحساب تکراری ارسال شده ابطال گردد البته این مشکل ببرخی نرم افزارها میباشد که هنگام ارسال شماره منحصر بفرد جدید دریافت و ارسال میگردید که امکان ابطال صورتحساب اضافی هم احتمالا وجود ندارد و باید یا از طریق شرکت نرم افزاری راه حل ارائه گردد یا از طریق نرم افزارهای واسط مثل واسط نیک لاین که امکان ابطال صورتحساب های ارسال شده از سایر سامانه ها فراهم هست این امر صورت گیرد
اگر فروش به خریداری باشد که کارپوشه مالیاتی ندارد اطلاعات خریدار الزامی نیست بعبارتی مصرف کننده نهایی هست و صورتحساب نوع دوم صادر میکنیم
حد مجاز فروش طبق ماده ۶ برای مودیانی که فروش کالای مشمول ارزش افزوده دارند موضوعیت دارند که اگر بیش از حد مجاز شده باشد باید نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت اقدام نمایند
نحوه ابطال صورتحساب به نرم افزار شما ارتباط دارد اما روال ابطال صورتحساب بدینصورت هست که باید یک صورتحساب جدید با الگوی صورتحساب ابطالی و با ذکر شماره صورتحساب مرجع ( صورتحساب اصلی که میخواهیم ابطال شود) ارسال گردد
اگر تولید کننده یا وارد کننده کالا خاصی باشیم باید اقدام به دریافت شناسه اختصاصی کالا نماییم و اشخاصی که در چرخه فروش این کالا در مراحل بعدی استفاده میکنند میتوانند از شناسه اختصاصی کالا استفاده نمایند
اگر فروش از طریق درگاه پرداخت به مصرف کننده نهایی باشد و اطلاعات هویتی شامل شناسه ملی و کد اقتصادی در سامانه ارسال نگردد بعنوان صورتحساب نوع دوم مصرف کننده نهایی یا صورتحساب نوع سوم با در نظر گرفتن مشمولیت یا عدم مشمولیت کالا میتوان صادر کرد در غیر اینصورت اگر اطلاعات خریدار و کالا کامل هست صورتحساب نوع اول

سوالت رو بپرس؟