سوالات متداول

پرسش :

خرید دوربین برای مجموعه در چه سرفصلی ثبت میشه ؟ و همچنین خرید آداپتور و کابل برای نصب دوربین چطور؟

پاسخ :

دوربین دارایی ثابت هست و هر ملزوماتی که جهت راه اندازی لازم هست هم جزو دارایی ثابت هست حتی مبلغی که بابت هزینه نصب و راه اندازی هم پرداخت میشه جزو بهیا تمام شده دارایی هست که اگر مبلغ زیر ده درصد حد نصاب سال باشه میتونه در همان سال مستهلک و هزینه پذیرفته هست

پرسش :

توی ترازنامه ام قسمت بدهی های جاری منفی شده وام داشتم که چک دادم اسناد پرداختنی هم اوکی زدم ولی نمیدونم چرا منفی شده باید چکار کنم؟

پاسخ :

احتمالا سند شناسایی وام و بهره درست نیست ابتدا دفترچه قسط از بانک گرفته شود و سند تسهیلات مبالغ اصل و بهره درست وارد گردد.

پرسش :

برای ارسال مالیات حقوق (۱۰کارخانه) بنظرتون بهتره آنلاین به روش جدید ارسال شود یا داخل سالاری (ورژن جدید) ؟ روال قبل که انجام میشد،داخل سالاری تعریف میکردیم.ولی الان اطلاع ندارم سالاری جدید بارگذاری فایل هاwp..در سایت به مشکلی برنمیخوره ؟

پاسخ :

اگر تعداد پرسنل زیاد نیست آنلاین راحت تر هست ولی اگر خواستین بصورت آفلاین ارسال نمایید نسخه جدید سالاری دانلود و اطلاعات ثبت و تهیه فایل انجام گیرد

پرسش :

فایل مالیات حقوق سالاری تو سامانه بارگذاری کردیم ولی قسمت خلاصه لیست تعداد پرسنل و مبالغ صفر نمایش میده.

پاسخ :

این باگ سامانه هست که باید رفع گردد ولی در صورتی که از ورود اطلاعات لیست ریز حقوق اطمینان دارید اقدام به تایید نمایید تا محاسبه گردد.

پرسش :

اگر پرداختی هایی که به کارکنان واریز میشه بیش از چیزی باشه که در بیمه و مالیات هستش و از حساب شرکت پرداخت بشه میتونیم به هزینه قابل قبول مالیاتی ارائه بدیم؟

پاسخ :

هر مبلغی بیش از مبلغ اعلام شده در لیست حقوق در رسیدگی بعنوان مشمول مالیات لحاظ میگردد مگر اینکه مستنداتی مبنی بر پرداخت موارد معاف مانند ماموریت یا سنوات پایان خدمت یا غیره باشد که باید طبق دستورالعمل در لیست حقوق ارسال گردد.

پرسش :

شرکت ما برای کارکنان خانم سرویس گرفته برای رفت و آمدشون با راننده باید قرارداد ببندیم که بتونیم جزو هزینه های قابل قبول بیاریم یا نیاز نیست؟ اگر قرارداد ببندیم مشمول بیمه و مالیات میشه ؟

 

 
پاسخ :

طبق رسیدگی مالیاتی اگر قرارداد و واریز به حساب راننده داشته باشید هزینه قابل قبول محسوب میگردد اما از لحاظ قوانین تامین اجتماعی باید نکات مربوط به قرارداد با راننده مورد نظر قرار گیرد.

پرسش :

لیست حقوق در سامانه ارسال کردم اما مبلغ محاسبه شده در نرم افزار حقوق با مالیات سامانه مغایرت دارد تکلیف چیست؟

پاسخ :

لیست حقوق را با فرمت جدید در فیلدهای درست بارگذاری نمایید هر مبلغی توسط سامانه محاسبه شد همان مبلغ بعنوان مالیات از پرسنل کسر و به سازمان پرداخت کنید اگر مشکلی در محاسبه باشد توسط سامانه در ماههای بعد اصلاح و تعدیل میگردد و در ماههای بعد مبلغ جدید توسط کارگاه شما یا کارگاه بعدی از پرسنل کسر میگردد.

پرسش :

کدوم قسمت تاریخ ترک کار پرسنل میتونم بزنم ، کارکرد صفر رد کنم همون ترک کار محاسبه میشه؟

پاسخ :

 

از منوی حقوق بگیران ، لیست حقوق بگیران برای پرسنل مورد نظر گزینه عملیات و تاریخ پایان کار ثبت کنید. کارکرد صفر به منزله پایان کار پرسنل محسوب نمیگردد.

پرسش :

در ورژن قبلی برنامه فیلد سایر معافیت ها رو پر می کردم ولی ورژن جدید این فیلد قرار نداره ممکنه بفرمایید مبلغ ۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال سقف معافیت در کدام فیلد جدید باید جایگذاری شود؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

پاسخ :

در تغییرات جدید سامانه مالیات حقوق محاسبه مالیات توسط سامانه انجام میگیرد و یک معافیت برای جمع درآمد پرسنل لحاظ میگردد و نیازی به ثبت معافیت ماده 84 نیست

پرسش :

قرارداد های مشاوران که مشمول تبصره ۱ ماده ۸۶ میشدن رو‌ در سال 1403 چیکار کنیم ؟

 

 
پاسخ :

در بند 9 لیست حقوق مبلغ حق الزحمه و مشاوره و غیره که بابت تبصره ماده 86 میباشد وارد گردد و سامانه براساس جمع درآمد شخص محاسبه مینماید

پرسش :

برای ارسال لیست مالیات حقوق بصورت آنلاین چطور اقدام کنم؟

 

پاسخ :

از فهرست حقوق جدید گزینه ارسال بدون فایل انتخاب و بعد از ثبت لیست افزودن پرسنل جدید به لیست انجام گیرد.

پرسش :

بارگذاری فایل حقوق انجام دادم اما تایید نمی‌شود و لیست پرسنل همچنان خالی هست چکار کنم؟

 

پاسخ :

فرمت فایل WP و WH تغییر کرده و باید در نرم افزار حسابداری تان اعمال گردد یا نرم افزار salary نگارش جدید دریافت شود..

پرسش :

بعد از ورود اطلاعات حقوق باید تایید نهایی بزنم بعد محاسبه مالیات ؟

 

پاسخ :

حتما باید بعد از ارسال لیست یا ورود اطلاعات ابتدا محاسبه مالیات انجام گیرد و مبلغ کنترل گردد در صورت تایید اقدام به تایید نهایی لیست نمایید.

پرسش :

اگر مالیات محاسبه شده مشکل داشته باشد آیا میتوانیم ویرایش کنیم؟

 

پاسخ :

بعد از محاسبه مالیات تا وقتی که تایید نهایی نکرده باشید میتوانید اقدام به ویرایش و محاسبه مالیات مجدد نمایید و در نهایت تایید نهایی و قبض دریافت نمایید.

پرسش :

در سامانه مالیات حقوق اطلاعات وارد کردم اما جایی برای وارد کردن مالیات نیست چه کنم؟

 

پاسخ :

طبق بند ث تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۳ قسمت ۳ محاسبه مالیات برعهده سازمان می‌باشد و مودی در زمان مقرر اقدام به ارسال اطلاعات حقوق مینماید و سپس محاسبه مالیات آنلاین انجام می‌گیرد.

پرسش :

در قسمت ناخالص حقوق باید جمع اضافه کاری و نوبت کاری هم وارد گردد یا این مبالغ کسر گردد ؟

 

پاسخ :

در جمع ناخالص حقوق و مزایای مستمر نقدی مبالغ مربوط به مزد و پایه سنوات و مزایای به تبع شغل و مزایای رفاهی جمعا آورده شود و مبالغی که در بقیه بندهای لیست جداگانه باید وارد شود نباید در ناخالص بیاید .

پرسش :

در اطلاعات ریز مالیات حقوق بند آخر قسمت خالص پرداختی چه مبلغی باید وارد شود؟

 

پاسخ :

پیشنهاد اینست مبالغ وارد شده در ردیف های قبل از مبالغ کسور بیمه کسر شده و وارد گردد چون احتمالا تاثیر محاسباتی ندارد .

پرسش :

منظور از شورای عالی مالیاتی چیه پرونده بعد از هیات تجدید نظر ارجاع داده شده به شورای عالی مالیاتی ممکنه به من توضیح بدید و اینکه چه تفاوتی با 251 دارد؟

پاسخ :

بعد از ابلاغ برگ قطعی مالیاتی مودی می تواند بر طبق دو ماده اعتراض کند یکی ۲۵۱ مکرر و دومی ۲۱۶ ۲۵۱ مکرر (همان شورای عالی مالیاتی متشکل از سه نفر منتخب وزیر امور اقتصادی ) در وزارتخانه باید اعتراض ثبت شود ۲۱۶ در قسمت وصول و اجرا اداره مالیات ثبت میشود

پرسش :

ما در مرحله 238 ارزش افزوده توافق کردیم به ما گفتن خودتون قبض بگیرید الان من رفتم تو mytax قبض بگیریم فقط نوع مالیات عملکرد فعاله ارزش افزوده نداره چیکار باید کرد؟

پاسخ :

اگر در سامانه امکان دریافت قبض نداشتید از طریق اداره پیگیری و قبض دریافت کنید.

پرسش :

با توجه به فراخوان مرحله ی دهم ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و مشمولیت برخی صنوف الان سوالی که ایجاد شده این است که اگر یک شخص حقیقی دارای پرونده ی شغلی آتلیه عکاسی در شهر کیش باشد با توجه به اینکه منطقه کیش به عنوان منطقه آزاد تلقی می گردد آیا مشمول ثبت نام در نظام ارزش افزوده هست یا خیر؟

پاسخ :

با توجه به قانون دائمی مناطق آزاد از اجرای قانون ارزش افزوده مستثنی نشده اند لذا مشمول ثبت نام و اجرای قانون می باشند.

پرسش :

ما یک شرکت تازه تاسیس هستیم که مهر امسال به ثبت رسیده. هنوز به بهره برداری نرسیده و شاید تا 8ماه دیگه هم به بهره برداری نرسه. آیا لازمه تو سامانه مودیان ثبت نام کنیم؟

پاسخ :

با ایجاد پرونده مالیاتی کارپوشه براتون ایجاد میشه اما وقتی فروش ندارید ارسال صورتحساب هم ندارید ولی خریدها براتون ارسال و در کارپوشه قرار می‌گیرد.

پرسش :

تمام فروش من به مصرف کننده ی نهاییه اگر حد مجاز رو افزایش ندم و بدهی ارزش افزوده ام رو پایان هر فصل پرداخت کنم مشکلی پیش میاد جریمه میشم؟

پاسخ :

نه مشکلی نداره حد مجاز فروش برای کنترل دادن اعتبار به خریدار است و اگر با مصرف کننده ی نهایی کار میکنید نیاز به افزایش حد مجاز ندارید.

پرسش :

صورتحساب نسیه ای که از طرف خریدار رد بشه چه اتفاقی براش میفته؟

پاسخ :

برای خریدار خرید و اعتباری لحاظ نمیشه برای فرشنده فروش و بدهی به صورت نقدی محاسبه میشه.

پرسش :

من یک صورتحساب فرستادم به سامانه فراموش کردم کد اقتصادی خریدار رو وارد کنم . الان باید چیکار کنم؟اصلاحی بزنم؟

پاسخ :

برای تغییر اطلاعات خریدار حتما باید صورتحساب ابطالی و یک صورتحساب جدید صادر گردد.

پرسش :

اظهارنامه پیش فرض تابستان مبلغ خرید مارو کمتر از مقدار واقعی در مؤدیان نشون میده  و فروش رو هم بیشتر نشون میده .باید ارسال بازخورد بزنم؟

پاسخ :

قبل از هر اقدامی طبق آموزش های داده شده نوع صورتحساب ، وضعیت ، روش تسویه ،حد مجاز ، وضعیت احتساب و جدول پرداخت کنترل گردد و بعد از اطمینان میتونین ارسال بازخورد داشته باشید.

پرسش :

چک پرداخت کردم به فروشنده ، ثبت پرداخت به تاریخ چک باید انجام بشه؟

پاسخ :

تاریخ ثبت چک مهم نیست تاریخ سررسید چک یا تاریخ وصول چک میتوتند مبنا باشد بعد از ثبت پرداخت بدهی و اعتبار برای طرفین لحاظ میشود.

پرسش :

صورتحساب نسیه ای داشتم که تایید سیستمی شده اگر بخوایم برامون بدهی لحاظ نشه حتما باید خود خریدار تایید کنه؟

پاسخ :

خیر تایید سیستمی و تایید دستی فرقی با هم ندارن .صورتحساب نسیه ی نوع اول تایید شده بدهی محسوب نمیشود.

پرسش :

صورتحساب نوع دوم اگر به صورت نسیه ارسال شده باشه نیاز به ثبت در جدول پرداخت هست؟

پاسخ :

صورتحساب نوع دوم حتی اگر نسیه باشه بعنوان نقدی برای شما محسوب شده و نیاز به ثبت جدول پرداخت نیست.

پرسش :

وقتی ما صورتحساب را ارسال میکنیم و در ستون وضعیت حد مجاز عبارت عبور از حد مجاز میاد مربوط به وضعیت شرکت ماست یا شرکت مقابل؟

پاسخ :

عبور از حد مجاز مربوط به فروشنده است ولی به خریدار اعتباری تعلق نمیگیرد .

پرسش :

در اظهارنامه ارزش افزوده گزینه ای هست با عنوان(کسر میشود ارزش افزوده ارجاعی بابت تغییرات از دی ماه 1402 الی 1403) و مبلغی نمایش میده که متوجه نمیشم.

پاسخ :

اگر فاکتور ارجاعی داشته باشید که مرجع آن مربوط به دوره های قبل باشه (البته ملاک بعد از دی ماه 1402 هست ) مبلغ صورتحساب اصلاحی در فروش میاد و مبلغ تایید شده صورتحساب مرجع در این قسمت کسر میشود.

پرسش :

ما فصل زمستان فاکتور هامون رو نسیه رد کردیم که خب فقط چند موردش نقد بوده برای فاکتور هایی که نقد بوده و پولش رو ما اون موقع دریافت کردیم چطور مبلغ دریافتی را وارد کنیم؟

 

 
پاسخ :

مبلغ دریافتی در جدول پرداخت باید ثبت گردد و توسط طرف حساب تایید گردد و یا اینکه میتوانید صورتحساب اصلاحی بصورت نقد صادر نمایید ولی قابل توجه اینکه در دوره ای که جدول پرداخت ثبت میگردد محاسبه میشود.

پرسش :

با توجه به اینکه ما چک مدت کار می کنیم و مشتری ها دائما میگن نقد رد کنید بتونیم از اعتبار استفاده کنیم راهی هست که ما برای فاکتور های فصل زمستان واریزی ثبت کنیم.

 

 
پاسخ :

اگر چک در دوره جاری نقد نگردد ثبت نقدی به منزله بدهی برای شما لحاظ میشود که اگر حاضر به پرداخت مالیات در صورت عدم دریافت وجع میباشید میتوانید نقدی ثبت کنید.

پرسش :

صورتحسابی به سامانه ارسال کردم خریدار آن صورتحساب رو بدلیل اینکه حد مجاز فروش ما از حد مجاز عبور کرده نتونسته تایید کنه و رد کرده ، الان تکلیف ما که فروشنده ایم چیه ؟ اصلاحیه یا ابطال بعد ایجاد صورتحساب جدید؟

 

 
پاسخ :

ابتدا اقدام به افزایش حد مجاز نمایید و سپس صورتحساب اصلاحی صادر گردد.

پرسش :

برای من یه فاکتور ارسال شده ارایشی و بهداشتی هستم کلا یه کالا خریدم مبلغش ۲۷میلیون ریاله. ولی اینا توی سامانه زدن ولی برام سه کالا زدن و اصلا این کالا نیست!!!! ایا من اینو تایید کنم ؟؟ من نمیخوام تایید کنم چونکه این کالارو نداریم فروشنده میگه ما موجودی نداریم توی سیستممون !!!

 

 
پاسخ :

منطقا نباید تایید کنید و در آینده شناسه کالایی که فروش میکنی با کالاهای خریداری شده میتونه کنترل داشته باشه اما الان فعلا مشکل ساز نیست اگر واقعا فروشنده کاری نمیتونه بکنه باهاش تعامل داشته باشید البته مشمول یا معاف بودن ارزش افزوده رو کنترل کنید

پرسش :

از یه شرکت فاکتور خرید داریم داخل سامانه‌مودیان رد نمیکنن گفتن توی ۱۶۹ اعلام‌ میکنن مشکل که پیش نمیاد؟

 

 
پاسخ :

در دوره تسهیل فعلا میتونین در 169 اعلام کنید و مورد قبول هست اما بعد از این دوره باید از فروشنده هایی خرید کنید که در سامانه ارسال نمایند.

پرسش :

زمستان فاکتور نسبه داشتم تسویه نقد هم زدم توی بهار ایا خودش خودکار توی اظهارنامه میشینه یا باید خارج از سامانه بزنم؟

 

 
پاسخ :

مبلغ دریافتی ثبت شده در بهار بعنوان بدهی برای فروشنده و اعتبار برای خریدار لحاظ میگردد.

پرسش :

با توجه به اینکه الان ۹۵درصد مواد غذایی و سوپر مارکتی مشمول ارزش افزوده هست ولی خود سوپرمارکت ها و خرده فروش ها مشمول نیستن تکلیف خریدهایی که شرکت های حقوقی از این خرده فروش ها میشه چیه؟ باید فاکتور با ارزش افزوده گرفته بشه ازشون یا نه؟

پاسخ :

این مودیان طبق اطلاعیه شماره 19 و وفق ماده 4 قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مجاز به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خریداران نمی باشند.

پرسش :

من سامانه مودیان برای اشخاص حقوقی رو راه اندازی کردم ولی شخص حقیقی رو نمیدونم فقط باید براش گواهی امضا دیجیتال بگیرم کار دیگه ای لازم نیست؟

پاسخ :

شخص حقوقی گواهی مهر سازمانی و شخص حقیقی گواهی امضا دریافت میکند و باقی مراحل راه اندازی تقریبا مشابه میباشد فقط دقت گردد برای شخص حقیقی کد اقتصادی ملاک میباشد نه کد ملی.

پرسش :

یک فاکتور فروش که در زمستان صادر شده و در ارزش افزوده لحاظ شده .در بهار ابطال شده .حالا باید ارزش افزوده زمستان را اصلاح کرد ؟

 

پاسخ :

نیاز به اصلاح ارزش افزوده زمستان نیست چون ابطالی در بهار بعنوان کاهش میزان فروش در نظر گرفته شده و در اظهارنامه ارزش افزوده لحاظ میگردد.

پرسش :

من از سال 1403صورتحسابی که داخل سامانه مودیان میزنم متوجه شدم سریال صورتحساب داخل کارپوشه خط تیره میفته ولی درسال 1402 سریال صورتحساب درست بوده علت چیه؟

 

پاسخ :

سریال صورتحساب (یا بعبارتی شماره فاکتور)‌از طریق نرم افزار ارسال میگردد با پشتیبان نرم افزار کنترل کنید تا بررسی و مشکل رفع گردد.

پرسش :

کالایی دارم فاکتور خرید زمستان با ۹٪ پرداختی هم انجام شده توی زمستان ولی فروشنده نسیه زده این فاکتور تایید سیستمی شده و پرداختی توی بهار ثبت شد الان باید بخاطر اون یک درصد جیکارکنیم ؟ و اینکه توی اظهارنامه ارزش افزوده ما نیومد پرداختی امسال شد و با ۱۰٪ چی میشه؟

 

پاسخ :

وقتی زمستان صادر شد با ۹ درصد صادر شده و با ثبت جدول پرداخت همان مبلغ محاسبه شده لحاظ میشه.

پرسش :

یکی از مشتریان زمستان ما می گن شما اون موقع حد مجاز نداشتید و اعتبارتون برای ما لحاظ نشده الان تو بهار من چجوری می تونم این مشکل رو حل کنم؟ من فروش زدم تو زمستان و مالیاتش هم پرداخت کردم .

 

پاسخ :

صورتحساب اصلاحی براش صادر کنید تا در بهار برای خریدار اعتبار لحاظ بشه.

پرسش :

برخی از تامین کننده ها گفتن که فاکتور رسمی نمیدم اما کدملی ازشون داریم میشه بدون فاکتور رسمی با یه کدملی فاکتور ارسال کرد؟

 

پاسخ :

درسامانه مودیان صورحساب فروش توسط فروشنده صادر میگردد و اگر ارسال نکرد شما فاکتور خرید تو ۱۶۹ ارسال کنید.

پرسش :

 

من یه فاکتور داشتم اصلی رفته رو سامانه و روش اصلاحیه انجام شده الان از مرجع فاکتوری که اصلاحی خورده برگشتی دارم ولی سامانه قبول نمیکنه چیکار کنم ؟

 

پاسخ :

 

با مرجع صورتحساب اصلاحی بیاید صورتحساب ارجاعی یا برگشتی بزنید.

پرسش :

یکی از شرکت هایی که به ما کالا میفروشه ۵،۴تا فاکتور اشتباهی برامون تو سامانه مودیان بارگزاری کرده که ۲تاش تایید سیستمی شده بود و ۳تاش در انتظار تایید بود. من به شرکت اطلاع دادم که اشتباه ارسال کردی،فاکتورها رو تو مودیان ابطال کرد و فاکتور فروش جدید بارگزاری کرد.من خریدار نیازی نیست کاری انجام بدم؟ مبادا هردوتاش به عنوان خریدهای ما بشینه؟

 
پاسخ :

شما باید کارپوشه خرید رو هر چند وقت کنترل کنی و صورتحساب و کالا و تعداد و مبلغ و روش تسویه کنترل گردد اگر قبول ندارید رد بزنید.

پرسش :

من فاکتور فروش فرستادم رو سامانه و خریدار میگه که اشتباها رد زده الان من بابت این موضوع چیکار باید بکنم ؟

 

پاسخ :

شما یک صورتحساب اصلاحی بدون تغییرات بفرستین و با خریدار هماهنگ کنید تایید کنه.

پرسش :

امکان اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده تابستان ۱۴۰۲ وجود نداره داخل سایت،چطوری باید اصلاح کرد؟هنوز رسیدگی نشدیم ممنونم میشم اگه راهکاری دارید پیشنهاد بدید با سامانه تماس گرفتم همه گفتند امکان نداره.

پاسخ :

امکان اصلاح اظهارنامه برای تابستان نمیباشد طبق دفاتر و مستندات رسیدگی میشین کم اظهاری و بیش اظهاری رو جریمه میزنن بستگی به حوزه و بخشنامه هایی که اون موقع هست بعد از پرداخت درخواست بخشودگی بدید.

پرسش :

چرا وقتی فاکتور نسیه تایید میشه از طرف فروشنده و خریدار و حتی عدم عدول خورده شده ولی وضعیت دریافت اعتبار میزنه عدم دریافت؟؟؟ یعنی حد مجاز نداره؟؟

 
پاسخ :

طبق قانون دائمی ارزش افزوده فاکتور نسیه برای فروشنده بدهی و برای خریدار اعتبار لحاظ نمیگردد.

پرسش :

تو فصل زمستان یه فاکتور صادر شده که متاسفانه جای دو تا از عددهای شناسه ملی خریدار اشتباه واردشده ،فاکتور تو سامانه بارگذاری شده و اون زمان تو سامانه زده بود عدم نیاز به واکنش ، الان بعداز این مدت مشتری میگه این رو اصلاح کنید میخواستم بدونم به چه صورت میشود اطلاعات خریدار رو اصلاح کنیم ؟؟

پاسخ :

اگر اطلاعات مربوط به شناسه اقتصادی خریدار اشتباه وارد گردد باید صورتحساب قبلی ابطال و صورتحساب جدید صادر گردد.

پرسش :

آیا فاکتوری که به صورت کاغذی ارسال شده حتما باید عین فاکتور ارسالی به سامانه مودیان باشه ؟ ما از یک شرکت خرید داشتیم چندتا ردیف کالا بوده توی فاکتور کاغذی ولی توی سامانه مودیان کلا اومده همه رو باهم جمع کرده و توی یک ردیف ثبت و ارسال کرده ، به مشکل نمیخوریم اگر ثبت کنیم

پاسخ :

اگر یک نوع کالا و شناسه عمومی با مبلغ یکسان باشد مشکلی ایجاد نمیکند

پرسش :

در سامانه مودیان فروشنده یک فاکتور رو اشتباهی دوبار ارسال کرده ماهم هر دو بار تایید کردیم الان میشه یکی از فاکتورارو ابطال کرد؟

پاسخ :

بله راه حل اینست که یکی از فاکتورها ابطال گردد

پرسش :

باتوجه به الزامی شدن اجرای سامانه مودیان آیا اصنافی که تا کنون جز گروه سه بودن و تبصره ۱۰۰ رد میکردن ملزم هستن از اول دی ماه در سامانه هم ارسال کنن؟

پاسخ :

طبق فراخوان اولیه و پیش بینی در لایحه تسهیل قرار بر این بود کلیه مشاغل در نهایت از ابتدای دی ماه اقدام به ارسال صورتحساب نمایند ولی باتوجه به روندی که در حال اجراست پیش بینی میگردد فراخوان اشخاص حقیقی تمدید گردد یا اتفاقی مشابه بیفتد

پرسش :

شناسه کالا و خدمات چیست؟

پاسخ :

شناسه کالا و خدمات یک کد 13 رقمی می باشد که از سوی سازمان صنعت ، معدن و تجارت صادر می شود. دریافت این شناسه برای کلیه ی افرادی که ملزم به ارسال صدور صورتحساب الکترونیکی می باشند الزامی است . شناسه کالا و خدمات از دو بخش به صورت عمومی و اختصاصی تشکیل شده است.شناسه کالا و خدمات، به عنوان کدهای یکتای متعلق به کالا و خدمات قابل ارائه در کشور (اعم از تولید داخلی و یا وارداتی) تعریف می‌شود. این شناسه در واقع مجموعه‌ای از ویژگی‌های توصیفی کالا یا خدمات است که برای توصیف مشخصات و ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا یا خدمت، تعیین می‌شود. با توجه به قوانین و مقررات، همچنین توافقات صورت گرفته با وزارت امور اقتصاد و دارایی، مرجع تعیین و ارائه شناسه کالا و خدمات در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) می باشد. به طور خلاصه ،شناسه کالای عمومی از طریق فایل اکسل stuffid.tax.gov.ir قابل شناسایی است شناسه کالای اختصاصی از طریق سامانه ntsw.ir قابل پیگیری می باشد شناسه خدمات عمومی و اختصاصی نیز از طریق سامانه portal.gs1-ir.org قابل شناسایی می باشد.

پرسش :
شناسه عمومی کالا چیست؟
پاسخ :
سازمان امور مالیاتی جهت تسهیل در روند ارسال الکترونیکی صورت حساب ها برای مودیان این امکان را برای اشخاص فراهم نموده که در صورت عدم دسترسی به شناصه اختصاصی از لیست شناسه عمومی استفاده نمایند. مودیان باید تمام تدابیر لازم برای دریافت شناسه اختصاصی کالا و خدمات خود را به عهده بگیرند، اما در صورتی که به هر دلیلی نتوانند این کار را انجام دهند، می‌توانند در گام اول از شناسه عمومی محصول متناظر خود در صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند. برای تسهیل در صدور صورتحساب الکترونیکی، سازمان مالیاتی فهرستی از دسته‌های کالایی با عنوان شناسه عمومی کالا ارائه داده است. بنابراین، مودیان مالیاتی می‌توانند در صورت عدم امکان دریافت یا تعیین شناسه اختصاصی کالا، از فهرست یاد شده شناسه عمومی متناظر با کالای خود را انتخاب و در صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند
پرسش :
شناسه اختصاصی کالا چیست؟
پاسخ :
از شناسه اختصاصی کالا قبل از الزامی شدن در ارسال صورتحسابهای الکترونیکی برای سامانه های اطلاعاتی جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد استفاده قرار می گرفت و احتمالاً برخی از فعالان اقتصادی قبلاً برای دریافت آن اقدام کرده‌اند. با این حال، در حال حاضر برای همه مودیان مالیاتی، دریافت شناسه کالای اختصاصی الزامی است. نکته قابل توجه این است که فعالانی که پیشتر این شناسه را دریافت کرده‌اند، می‌توانند از همان شناسه استفاده کنند و نیازی به دریافت دوباره شناسه نیست
پرسش :

اگر در سامانه مودیان اطلاعات از خریدار نداشته باشیم میتوان فروش بصورت تجمعی مانند ۱۶۹ ارسال کرد؟

پاسخ :

طبق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان باید هر صورتحساب بصورت جداگانه بصورت صورتحساب نوع اول ، دوم یا سوم ارسال گردد و در ارسال صورتحساب نوع دوم اطلاعات کالا مهم است و اطلاعات خریدار ضرورتی ندارد و میتوانید مصرف کننده نهایی بفرستید.

پرسش :

من 10 تا فاکتور خرید داشتم که کلا 2 مورد رو تو سامانه مودیان برام ارسال کردن الان باید مابقی 8 مورد رو در 169 ارسال کنم و اون 2 مورد رو ارسال نکنم؟

پاسخ :

طبق ماده 7 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان صورتحساب های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان به منزله ثبت آنها در سامانه معاملات موضوع ماده 169 قانون مالیات های مستقیم میباشد و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهند داشت

پرسش :

اگر ما فروشنده باشیم و تو سامانه مودیان ثبت نکنیم وخریدار ثبت کنه برای خریدار اعتبار محسوب میشه؟

پاسخ :

‌صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان فقط توسط فروشنده کالا ثبت و ارسال میگردد و خریدار فقط امکان رد یا تایید صورتحساب را دارد

پرسش :

برای سامانه مودیان، از جانب ما فاکتور دوبار فرستاده شده، در همون روزهایی که سامانه مشکل داشت و فکر میکردیم ارسال نشده، متاسفانه شرکت مقابل هم تایید کردن، چه باید کرد؟ و البته در نرم افزار حسابداری یک صورتحساب ثبت شده هست

پاسخ :

قطعا باید صورتحساب تکراری ارسال شده ابطال گردد البته این مشکل ببرخی نرم افزارها میباشد که هنگام ارسال شماره منحصر بفرد جدید دریافت و ارسال میگردید که امکان ابطال صورتحساب اضافی هم احتمالا وجود ندارد و باید یا از طریق شرکت نرم افزاری راه حل ارائه گردد یا از طریق نرم افزارهای واسط مثل واسط نیک لاین که امکان ابطال صورتحساب های ارسال شده از سایر سامانه ها فراهم هست این امر صورت گیرد

پرسش :

آیا اشخاص حقیقی که فروش به مصرف کننده نهایی دارند مثل طلافروشها . باید از الگوی فاکتور نوع دوم استفاده کنند یا از الگوی فاکتور اول ؟

پاسخ :

اگر فروش به خریداری باشد که کارپوشه مالیاتی ندارد اطلاعات خریدار الزامی نیست بعبارتی مصرف کننده نهایی هست و صورتحساب نوع دوم صادر میکنیم

پرسش :

آیا اشخاص حقیقی که فروش به مصرف کننده نهایی دارند ، باید حد مجاز فروش رو رعایت کنند یا نیازی نیست ؟

پاسخ :

حد مجاز فروش طبق ماده ۶ برای مودیانی که فروش کالای مشمول ارزش افزوده دارند موضوعیت دارند که اگر بیش از حد مجاز شده باشد باید نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت اقدام نمایند

پرسش :

فاکتور فروشی که تو سامانه فرستادیم خریدار به اشتباه رد کرده. الان میخوام دوباره بفرستم. راهش چیه ؟

پاسخ :

ابتدا صورتحساب اصلی را ابطال و سپس صورتحساب جدید ارسال نمایید

پرسش :

من دو تا صورتحساب مشابه به سامانه ارسال کردم و میخوام یکی شو حذف کنم که شما فرمودین ابطال کنم چند بار در نرم افزار ابطال زدم ابطال نمیشه چیکار کنم؟

پاسخ :

نحوه ابطال صورتحساب به نرم افزار شما ارتباط دارد اما روال ابطال صورتحساب بدینصورت هست که باید یک صورتحساب جدید با الگوی صورتحساب ابطالی و با ذکر شماره صورتحساب مرجع ( صورتحساب اصلی که میخواهیم ابطال شود) ارسال گردد

پرسش :

من شناسه خدمت اختصاصی گرفتم و هزینه زیادی متحمل شدم چطور میتونم متوجه بشم چه کسانی دارند از این شناسه اختصاصی استفاده میکنند؟

پاسخ :

اگر تولید کننده یا وارد کننده کالا خاصی باشیم باید اقدام به دریافت شناسه اختصاصی کالا نماییم و اشخاصی که در چرخه فروش این کالا در مراحل بعدی استفاده میکنند میتوانند از شناسه اختصاصی کالا استفاده نمایند

پرسش :

اگر مودی شناسه یکتا با کلید معتمد نوع یک گرفته باشه و الان قراداد رو با شرکت معتمد نوع یک فسخ کرده باشه :

1) آیا نیاز هست جهت دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی مجدد اقدام شود؟

2) آیا امکان غیر فعال کردن شناسه یکتا قبلی که با شرکت معتمد نوع یک دریافت شده در سامانه وجود دارد؟

3) آیا با غیر فعال کردن شناسه یکتا قبلی باید فاکتور هایی که بااین شناسه یکتا ارسال (فروش) و دریافت (خرید) شده اند ابطال (فروش) و مجدد ارسال شود ؟

پاسخ :

1- در صورت تغییر شرکت معتمد یا روش ارسال باید شناسه یکتای جدید دریافت گردد.

2- بله امکان غیرفعالسازی شناسه یکتا توسط مودی در کارپوشه فراهم هست.

3- صورتحساب های ارسال شده در کارپوشه اعمال گردیده و نیاز به ارسال مجدد نیست

پرسش :

با سلام یک شخص حقیقی که در گروه سوم طبقه بندی مشاغل گروه بندی شده و‌مشغول به فروش اینترنتی به مصرف کننده نهایی می باشد و برای این فروش از درگاه واسط اجاره ای نظیر (زرین پال) استفاده میکنه نحوه اجرای تکلیف و عمل در سامانه مودیان برای صدور فاکتور و اخذ کلید به چه شکلی باید باشه؟؟ممنون میشم پاسخ بدید چون در مورد درگاه های اجاره ای نظیر زرین پال جایی بحثی نشده

پاسخ :

اگر فروش از طریق درگاه پرداخت به مصرف کننده نهایی باشد و اطلاعات هویتی شامل شناسه ملی و کد اقتصادی در سامانه ارسال نگردد بعنوان صورتحساب نوع دوم به مصرف کننده نهایی در غیر اینصورت اگر اطلاعات خریدار و کالا کامل هست صورتحساب نوع اول محسوب میشود صورتحساب نوع سوم باید از طریق بانک مرکزی با سامانه های پرداخت انجام گیرد و برای کسب و کارهایی هست که تک نرخی هستند در نرخ ارزش افزوده

پرسش :

بعضی مواقع پیش میاد مشتری برای چند تا فاکتوری که تو تاریخ های متفاوت خرید کرده  یک چک یا یک حواله بانکی پرداخت میکنه اون رو‌چطور تو سامانه ثبت کنیم یا قسمتی از مبلغ فاکتور رو پرداخت مابقی رو با فاکتور بعدی تسویه می کنند.

 

پاسخ :

به نسبت مبالغ هر فاکتور که کامل تسویه گردید در جدول پرداخت ثبت و فاکتوری که کامل تسویه نشده نیز به همان نسبت ثبت میگردد.

پرسش :

موقع دریافت شناسه یکتا گزینه معتمد رو انتخاب کردم حالا شرکت خودش میخواد با نرم افزاری که تهیه کرد ثبت کنه چطوری به گزینه توسط مودی برگردونم؟

 

پاسخ :

از کارپوشه اقدام به ایجاد شناسه یکتا جدید نمایید و روش ارسال توسط مودی انتخاب گردد و‌ شناسه یکتای قبلی غیرفعال گردد.

پرسش :

سلام یه سوال داشتم من کد ۱۳ رقمی که از سایت gs1گرفتم رو توی نرم افزارم ثبت کردم ولی زمان بارگذاری خطای عدم مطابقت با شناسه کالا رو میده لطفا میشه راهنمایی کنید.

 

پاسخ :

بعد از دریافت شناسه کالا یا خدمت باید منتظر باشید شناسه در سامانه stuffid.tax.gov.ie قرار بگیرد.

پرسش :

برای ثبت پرداخت نسیه در سامانه مودیان چند روز فرصت داریم؟ واگه صورتحساب تایید کنیم یا تایید سیستمی بشه میشه پرداخت ثبت کرد؟

 

پاسخ :

برای ثبت پرداخت بازه زمانی تعریف نشده است 
ثبت پرداخت در قسمت جزییات صورتحساب ،جدول پرداخت انجام میگردد و به تبع آن بدهی و اعتبار  ارزش افزوده برای دوره لحاظ میگردد.

پرسش :

دریافت شناسه یکتا از طریق CRT الان تو کارپوشه اضافه شده باید شناسه مجدد بگیریم ؟

 

پاسخ :

نیازی به گرفتن دوباره شناسه نیست بلکه این امکان اضافه در سامانه برای مودیانی هست که اگر اقدام به دریافت توکن کردند نیازی به دریافت کلید عمومی با روش OpenSSL نیست و با فایل CRT سامانه جیکا هم میتوانید شناسه یکتا دریافت کنید.

پرسش :

الان که همه اشخاص حقیقی هنوز مشمول ارسال صورتحساب نشدند ،
ما که شرکت هستیم و از اشخاص حقیقی خرید میکنیم اعتبار ارزش افزودمون چجور قبول میشه؟ 

 

پاسخ :

تا پایان ۱۴۰۳ میتوانید در معاملات فصلی اعلام کنید اما بعد از راه اندازی کامل قانون قطعا اگر میخواهید هزینه و اعتبار شما لحاظ گردد باید از اشخاصی خرید انجام گیرد که فروشنده صورتحساب نوع اول برای شما صادر کند.

پرسش :

ما معاف از ارزش افزوده هستیم ولی بهنگام ارسال صورتحساب به سامانه خطا میدهد ""مقدار فیلد ارزش افزوده با اطلاعات سامانه منطبق نیست"

 

پاسخ :

شناسه کالایی که استفاده کردین بالفرض در نرم افزار شما غیر مشمول لحاظ شده ولی موقع ارسال سامانه کنترل میکنه و چون در شناسه کالا مشمول بوده عدم انطباق میزنه.

پرسش :

برای ثبت پرداخت نسیه در سامانه مودیان
اگه به شکل تهاتری و همچنین پرداخت وجه باشه
و یک الی سه ماه طول دوره نسیه باشه چطور ثبت کنیم؟ همه مبلغی که نسیه مونده فقط ثبت کنیم ؟ چون جای نداره که بشه با جزییات واردکرد؟

 

پاسخ :

شما در هر مرحله وقتی دریافت انجام شد ثبت کنید 
گزینه چک منظور تاریخ دریافت چک نیست بلکه تاریخ وصول چک هست.

پرسش :

اگر مبلغی بابت پیش دریافت در قراردادی دریافت شده باشد و بعد از ارائه فاکتور ارسال صورتحساب انجام گیرد و باقی مبلغ در زمان فاکتور تسویه گردد به چه صورت باید نحوه دریافت ثبت گردد؟

 

پاسخ :

دریافت پیش دریافت یک رویداد مالی هست و نیازی به ثبت در سامانه مودیان نیست فقط موقعی که شما ارائه صورتحساب انجام دادید به مبلغی که دریافت نقدی یا پیش دریافت تا آن تاریخ انجام گرفت را در صورتحساب بعنوان نقدی ثبت میکنید.

پرسش :

برای 6 ماهه ابتدای سال(به دلیل آماده نبودن زیرساخت الگوی پیمانکاری)صورت حسابها در قالب فروش به سامانه ارسال گردیده و با وضعیت تسویه نقدی در حالیکه مبلغ کسورات رو از کارفرما دریافت نشده است تکلیف این فاکتورها چیست؟

 

پاسخ :

وضعیت پرداخت صورتحساب با صدور صورتحساب اصلاحی قابل اصلاح میباشد.

پرسش :

تا زمانی که فروشنده فاکتور رو توی سامانه مودیان بارگذاری نکنه من چطور باید ثابت کنم که ازش خرید کردم و ارزش افزوده ای براشون واریز کردم؟

 

پاسخ :

فعلا در سامانه معاملات فصلی خرید رو اعلام کنید، اما در آینده نزدیک یک قسمت به عنوان ثبت اطلاعیه خرید  به سامانه اضافه میشه
و خریدار ، خرید های که در کارپوشه نیست را ثبت می کنه و فروشنده در صورت عدم پذیرش ، پرونده به  هیات بدوی ارجاع داده میشه.

پرسش :

ما یک شرکت تولیدی هستیم که چند قلم کالا رو بصورت بازرگانی خرید و فروش انجام میدیدم 
در مورد شناسه اختصاصی کالا بازرگانی باید شناسه کالا رو از شرکتی که خریداری میکنیم ازش بگیرم  و وارد کنم؟

 

پاسخ :

بله برای کالای بازرگانی که شما جزو زنجیره اول ورود کالا نیستین باید از شناسه اختصاصی کالای مربوطه استفاده نمایید یا در صورتی که هنوز شناسه اختصاصی نگرفتن فعلا از شناسه عمومی استفاده کنید.

پرسش :

آیا اگر اشخاص حقوقی در شش ماهه اول کمتر از هجده میلیارد تومان فروش داشته باشد نیازی به ارسال صورتحساب نیست؟

 

پاسخ :

اشخاص حقوقی از اول دی ماه ملزم به ارسال هستند ولی برای اشخاص حقیقی برخی از مودیان مانند طلا فروشان و مراکز درمانی و وکلا بدون شرط حجم فروش و مابقی مرحله بندی شده‌اند.

پرسش :

شخص حقیقی خرده فروش(پکیج ومتعلقات و کولر و اتصالات و .....) بالای ۱۸ میلیارد فروش به مصرف کننده نهایی باید صورتحساب بفرستد یا دستگاه پز ملاک صورتحساب است؟؟؟
با توجه به اینکه رسید های پز هنوز شماره منحصر به فرد مالیاتی ندارد!!!!

 

پاسخ :

امکان ارسال صورتحساب از طریق پوز به سامانه برعهده بانک مرکزی گذاشته شد و در صورت آماده شدن این امکان شما در کارپوشه دستگاه پوز مربوطه را به شناسه یکتا متصل میکنید و ارسال صورتحساب از پوز مستقیم صورت می‌گیرد.

پرسش :

اگه من از شناسه عمومی کالای معاف(آموزش) استفاده کنم و از مشتری ارزش افزوده نگیرم در زمان رسیدگی مشخص شه که من به واسطه نداشتن مجوز (در دست اقدام)باید از شناسه مشمول استفاده میکردم آیا بجز پرداخت ارزش افزوده مشمول جریمه هم میشم؟؟

 

پاسخ :


اگر اشتباه در عنوان شناسه کالا باشه مشکلی نیست اما اگر تاثیر در بدهی ارزش افزوده شما ایجاد کنه قطعا جریمه هم داره.

پرسش :

یکی از مشتری های ما به اشتباه فاکتور رو رد کرده
 ایا لازمه این فاکتور رو تو سامانه معاملات فصلی ثبت کنیم؟ و اینکه الان ما دقیقا باید چه کاری انجام بدیم؟ اصلا میشه ما هم باطلش کنیم و فاکتور جدیدی بزنیم یا نه ؟ 

پاسخ :

شما میتوانید صورتحساب اصلاحی بفرستین یا صورتحساب قبلی را ابطال و مجدد ارسال نمایید.

پرسش :

یکی از مشتریان به دلایل مختلف صورتحساب ما رو تایید نمیکنه و رد صورتحساب میزنه تکلیف ما چیه؟

 

پاسخ :

رد صورتحساب برای فروشنده  مشکلی نداره 
فروش برای فروشنده  مورد قبول هست و خرید برای خریدار لحاظ نمیگردد 
البته اگر ارزش افزوده داشته باشد بدهی ارزش افزوده شما نقد محسوب میگردد.

پرسش :

شرکت ما یه فاکتور برای پاییز 1402 داشته که الان مشتری مرجوع کرده و باید برگشت بزنیم امکان ارسال فاکتورهای قبل از اول دی 402 هم تمام شده راهنمایی میفرمایید چکار کنم؟

پاسخ :

عملیاتی که مربوط به صورتحسابهای قبل از دی ماه 1402 هست در محاسبات ارزش افزوده تاثیر ندارد و فقط از طریق ثبت در قسمت تعدیلات به صورت دستی اعمال میشود .

پرسش :

سلام و وقت بخیر میشه جدول پرداختی که برای فصل قبل ( بهار) هست رو الان ثبت کرد؟ ما پرداخت هامون بیش از شش ماه هست واسه فصل بهار چطوری جدول پرداخت رو ثبت کنیم؟

پاسخ :

صورتحسابهای بعد از دی ماه 1402 اگر نسیه باشند میتونید در دوره جاری در جدول پرداخت ثبت کنید.

پرسش :

اگر جدول پرداخت ثبت بشه و تا 21 مهر تایید بشه اعتبارش واسه تابستان لحاظ میشه؟

پاسخ :

اگر تاریخ ثبت پرداخت تابستان باشد بله تا پایان مهرماه فرصت تایید و دریافت اعتبار تابستان هست.

پرسش :

سلام استاد وقت بخیر اگر خریدار در تاریخ 6/28 جدول پرداخت رو تکمیل کنه و فروشنده در 7/1 تأیید کنه، اعتبار ارزش افزوده رو در تابستان لحاظ میشه یا پاییز؟

پاسخ :

تاریخ ثبت در جدول پرداخت ملاک محاسبه دوره مورد نظر هست یعنی اگر تابستان جدول پرداخت ثبت شده ولی مهرماه تایید شده ، تابستان ملاک محاسبه هست و در تابستان لحاظ میشود.

پرسش :

با سلام و وقت بخیر فروشهایی که خریدارآن مصرف کننده نهایی است و یا با کارتخوان کارت میکشه یا به همون حساب کارتخوان واریز میکنه ، دیگه لازم نیست اون فروشها در سامانه مؤدیان ارسال بشن؟

پاسخ :

اگر کالای با نرخ ارزش افزوده متفاوت ندارید ضرورتی ندارد .

پرسش :

سلام و عرض ادب اگر قرارداد حمل داشته باشیم نحوه ی ثبت در سامانه مؤدیان مثل فروشهای دیگه است یا الگوی خاصی داره؟

پاسخ :

درآمد حمل با الگوی فروش و با شناسه خدمت ارسال شود.

پرسش :

سلام استاد آثار اصلاح یا ابطال در این مهلت 21 روزه ، در اظهارنامه ی تابستان نشون داده میشه یا پاییز؟

پاسخ :

تاریخ صدور صورتحساب هر تاریخی باشد، ملاک محاسبه همان دوره هست.

پرسش :

شرکتی دارم که در تابستان خرید داشته و تایید سیستمی شده وضعیت هم عبور از حد مجاز بوده .الان باید فروشنده ابطال کنه و در پاییز ارسال مجدد کنه یا اینکه خارج از سامانه وارد کنیم و در 169 اعمال کنیم؟

پاسخ :

با توجه به مهلت 21 روزه ارسال صورتحساب هنوز فرصت ارسال به تاریخ تابستان هست ، اگر فروشنده برای تابستان حد مجاز افزایش داده باشه برای تابستان اصلاحی صادر کنه اگر نه برای پاییز اصلاحی صادر کنه.

پرسش :

سلام و وقت بخیر فاکتوری که در زمستان ارسال شده و در فروردین یا همون اسفند تسویه شده اما جدول پرداخت ثبت نشده الان هم تاریخ ثبت پرداخت فقط از اول تیر ماه فعال هست چطوری تاریخ رو مشخص کنم؟

پاسخ :

اگر از اعتبار خرید مربوطه در اظهارنامه های دوره های قبل استفاده نکرده اید ولی پرداختی داشته اید ، در دوره جاری ثبت پرداخت انجام دهید و از فروشنده بخواهید تایید کند. مهلت تایید پرداخت تا یکماه بعد از دوره مورد نظر می باشد.

پرسش :

سلام وقت بخیر یه فاکتور فروش به تاریخ 13 شهریور زدم الان میخوام ابطالش کنم نمیشه . خواستم بدونم ابطال کردن محدودیت تاریخی داره؟

پاسخ :

شما به هر تاریخی بعد از صورتحساب ، میتوانید صورتحساب اصلاحی یا ابطالی صادر کنید و محدودیت تاریخی وجود ندارد. برخی نرم افزارها در صدور صورتحسابهای ارجاعی مشکل داره و این باگ نرم افزار هست ، نباید اینطور باشه به پشتیبان نرم افزارتون اطلاع بدید.

پرسش :

سلام ارسال بازخورد شامل فاکتور خریدهایی که اصلا فروشنده به سامانه ارسال نکرده هم میشه؟ عده ای از کارفرمایان هنوز در این سامانه فعالیت ندارند.

پاسخ :

خیر. در ارسال بازخورد مواردی باید اعلام مغایرت شود که در کارپوشه اطلاعات کنترل شده وجود دارد اما در اظهارنامه به درستی انتقال داده نشده است.

پرسش :

با سلام فاکتور خرید نسیه ای در بهار داشتم که در تابستان ثبت پرداخت زدم روز بعد فروشنده صورتحساب برگشت از فروش ارسال کرد و من تایید کردم . 10 قطعه بوده که دوتاش برگشت خورده . حالا که صورتحساب اصلی نسیه ای که من ثبت پرداختش رو زده بودم ابطال شده اعتبار اون 8 قطعه رو چطور دریافت کنم؟

پاسخ :

در صورتحساب برگشت از فروش در قسمت جدول پرداخت ، اطلاعات پرداخت را ثبت کنید و طرف حساب تایید کند.

پرسش :

سلا م وقت بخیر . برای ما در فرم ارزش افزوده یک بار فروش اعلامی از سامانه مؤدیان اومده و یکبار هم مبلغ کارتخوان ها فراخوانی شده . درارسال بازخورد باید مبلغ کارتخوان رو بازگشت بدم؟

پاسخ :

اگر صورتحساب نوع اول یا دوم صادر میکنید ، مبلغ اعلامی در قسمت کارتخوان به صورت مضاعف می باشد و میتوانید با ثبت مبلغ منفی کسر کنید.ارسال بازخورد برای اعلام مغایرت بین کارپوشه و اظهارنامه می‌باشد.

پرسش :

با سلام وقتی خریدار جدول پرداخت رو ثبت کنه یا فروشنده ثبت کنه در چه حالتی بدهی و اعتبار لحاظ میشه ؟ حتما نیاز به تایید طرف مقابل هست؟

پاسخ :

اعتبار فقط با تایید طرف مقابل لحاظ میشود چه خریدار ثبت کند چه فروشنده . د رمورد بدهی اگر فروشنده ثبت کند همان لحظه لحاظ میشود و نیاز به تایید خریدار ندارد اگر خریدار ثبت کند در زمان تایید فروشنده لحاظ میشود.

پرسش :

فاکتورهای نسیه که تأیید سیستمی شده و من فروشنده پرداخت رو ثبت کردم اما خریدار تأیید نکرده . یعنی اصلا نمیبینن که بخان تأیید کنن با این شرایط لازمه که اصلا پرداخت رو ثبت کنم؟

پاسخ :

ثبت پرداخت توسط شما برای شما بدهی ایجاد میکنه و شما تکلیفتون رو انجام دادین اگر خریدار بی توجهی میکنه خودش ضرر میکنه و اعتبارش رو نمیتونه استفاده کنه.

پرسش :

سلام یک فاکتور ابطالی ارسال کردم بعد از یک هفته زده عدم نیاز به واکنش چرا؟؟؟

پاسخ :

برای اینکه صورتحساب اصلی احتمالا رد شده بود یا در انتظار واکنش بود . در اینصورت فاکتور ابطالی نیاز به تأیید ندارد.

پرسش :

صورتحسابهای ابطالی در چه صورتی نیاز به تأیید دارند تا لحاظ بشن و بدهی کم بشه؟

پاسخ :

اگر صورتحساب اصلی تأیید شود صورتحسابهای ابطالی هم نیاز به تأیید خواهد داشت و تا زمانیکه صورتحساب ابطالی تأیید نشود ( در انتظار واکنش یا رد شده باشد) همچنان برای فروشنده بدهی محسوب میشود.

پرسش :

در داشبورد مدیریتی کارپوشه ما یه صفحه جدید اومده که سقف حد مجاز زده 7200000000 ریال در صورتیکه کل محصولات معاف از ارزش افزوده است. همچنین یه باقیمانده حد مجاز داره که مبلغش خیلی بیشتر از 7200000000 ریال هست . دلیلش چیه؟

پاسخ :

چون معاف هستین حد مجاز فروشتون به صورت پایه هست نیازی هم ندارین.

پرسش :

زمستان فاکتور نسیه داشتم تسویه نقد هم زدم توی تابستان آیا خودش خودکار توی ارزش افزوده میشینه یا باید خارج از سامانه بزنم؟

پاسخ :

مبلغ ثبت شده در جدول پرداخت اگر به تاریخ تابستان ثبت شده باشد برای فروشنده بدهی و برای خریدار اعتبار لحاظ میگردد که البته بسته به اینکه چه کسی ثبت کرده یا تأیید شده متفاوت هست.

پرسش :

آثار صورتحسابهای ارجاعی(ابطالی ، اصلاحی و برگشت از فروش ) در کدام فصل اعمال میشود؟

پاسخ :

تاریخ صورتحساب ارجاعی ، هرتاریخی باشد ملاک محاسبه همان دوره هست.

پرسش :

فروش هایی که خریدار آن مصرف کننده نهاییه که یا با کارتخوان کارت میکشه یا به حساب کارتخوان واریز میکنه دیگه لازم نیست اون فروش ها رو در سامانه مؤدیان ارسال بشن؟

پاسخ :

اگر خریدار مصرف کننده نهایی باشد و کالای با ارزش افزوده متفاوت ندارید یعنی یا همه کالاها معاف و یا اگر مشمولند با یک نرخ هستند ، دستگاه پوز به عنوان صورتحساب نوع سه بوده و نیازی به ارسال صورتحساب نیست.

پرسش :

اگر فروشنده در سامانه مؤدیان ثبت پرداخت بزنه و خریدار تأیید نکنه و به حالت عدم امکان واکنش در بیاد تکلیف چیه؟

پاسخ :

در این حالت بدهی برای فروشنده لحاظ میشود.مهلت تأیید جدول پرداخت تا یکماه بعد از دوره مورد نظر هست و بعد از آن به حالت عدم امکان واکنش در میاید بعد از آن برای دریافت اعتبار خریدار، پرداخت باید ابطال شده و مجددا ثبت و تأیید گردد.

پرسش :

یه فاکتور فروش ثبت کردم که دو موردش برگشت خورد و برگشتی زدم الان خریدار میگه برگشتیو ابطال کن و از اول فاکتور جدید بدون اون دو مورد بفرست . اگر اصلی رو ابطال کنم برگشت از فروش هم ابطال میشه؟

پاسخ :

در صورتحساب برگشتی باید اقلام کالاهایی که فروخته شد قید شود که با منطق عرفی برگشتی فرق داره البته میتونستین اصلاحی هم بفرستید اما اگر بخواین جدید بزنین ابتدا برگشت از فروش رو ابطال کنید .

پرسش :

صورتحساب ارجاعی رو از نرم افزار حسابداریمون باید بزنیم؟ اون صورتحساب ارجاعی که تو سامانه پایین فاکتور زده چیه؟

پاسخ :

شما باید صورتحساب ارجاعی رو از طریق نرم افزار ارسال کنید  . اون که در کارپوشه هست برای مشاهده صورتحساب ارجاعی است.

پرسش :

من یه فاکتور برگشت از فروش رو اشتباه زدم الان میخام درستش کنم مبلغ باید درست بشه یا اصلا کلا بی اثر بشه اما چون صورتحساب مرجعم صفر شده این صورتحسابو چیکار کنم؟

پاسخ :

صورتحساب اصلاحی برای صورتحساب برگشت از فروش صادر کنید یعنی مرجع صورتحساب اصلاحی ، صورتحساب برگشت از فروش باشد.

پرسش :

خریدار در بهار فاکتور فروشم رو به دلیل عبور از حد مجاز رد کرده و ما ابطال کردیم خطا خورد مجددا این فاکتور آخر بهار این فاکتور رو ثبت کردیم و بازم خریدار رد کرد لطفا راهنمایی کنید.

پاسخ :

سامانه درست عمل کرده صورتحساب رد شده برای فروشنده به عنوان فروش و بدهی لحاظ میشه و باید ابطال بشه . میتونید در تابستان ابطالی بزنید.

پرسش :

یک شخص حقیقی که چند کد اقتصادی داره و پرونده مالیاتی مجزا واسه هر کدوم داره بابت سامانه مؤدیان چطور میشه چون یه کد ملی داره با چند کد اقتصادی.

پاسخ :

هر کد اقتصادی پرونده ی مالیاتی و کارپوشه ی جداگانه دارد . ملاک کد اقتصادی است.

پرسش :

فروش نسیه ای که طی چند مرحله تسویه شود چطور در جدول پرداخت ثبت کنیم

پاسخ :

امکان ثبت جدول پرداخت در چند مرحله هم وجود دارد اگر خواستین میتونین جمع مبلغ پرداختی را در یک ردیف ثبت کنید . 

پرسش :

برای ثبت قرارداد پیمانکاری چکار کنیم؟

پاسخ :

ابتدا در کارپوشه از قسمت قراردادها ثبت قرارداد پیمانکاری را انجام داده در انتها شناسه ی ثبت قرارداد داده میشود که نیازمند تایید طرف مقابل هست. هنگام ارسال صورتحساب الگوی پیمانکاری را انتخاب کرده و شناسه ی قرارداد تایید شده را وارد میکنیم.

پرسش :

ارزش افزوده تابستان 1402 را پرداخت نکردیم و فروش تابستان امسال برچسب عدول خورد.الان بدهی پارسال رو پرداخت کردیم چطور سقفمون رو افزایش بدیم؟

پاسخ :

با پرداخت بدهی دوره ی متناظر قبلی حد مجاز این دوره افزایش می یابد. و با ارسال صورتحساب اصلاحی بابت صورتحسابهای عدول شده مشکل برطرف میشود.

پرسش :

اشخاص تازه تأسیس با چه میزان فروشی مشمول سامانه مؤدیان میشن؟

پاسخ :

برای سال 1403 هر وقت به 144 میلیارد ریال فروش رسیدند از دوره بعد ملزم هستن . مثلا اگر تا پایان تابستان به این فروش رسیدند از ابتدای زمستان ملزم هستند.

پرسش :

راجع به جدول ه زمستان پارسال ما فاکتور فروش ابطالی داشتیم اما ابطالی  ارسال نمیشد و خطا میداد . الان اگر فاکتور فروش اشتباه، تایید سیستمی شده باشه چیکار کنیم؟

پاسخ :

فاکتور اضافی یا اشتباه باید ابطال شود تا فروش اضافی محاسبه نشود. اگر ابطالی نیاز به تأیید داشت هم باید تأیید شود.

پرسش :

اگر خریدار صورتحساب نسیه را رد کند و فروشنده ابطال نکند صورتحساب در حکم نقدی برای فروشنده لحاظ خواهد شد؟

پاسخ :

بله فروش و بدهی ارزش افزوده به صورت نقدی برای فروشنده لحاظ میشود. ولی برای خریدار خرید واعتباری لحاظ نمیشود.

پرسش :

در کارپوشه مؤدیان ما یک فاکتور خرید داشتیم که تاریخش مربوط به تیرماه بوده و وضعیت صورتحساب رو زده عدم امکان واکنش ، چطور تأییدش کنیم مگر بعد از یکماه تایید سیستمی نمیشه؟

پاسخ :

عدم امکان واکنش یعنی وضعیت پرونده ی خریدار غیر مجاز یا در گام 3 هست و اعتبار برایش لحاظ نمیشه برای فروشنده هم حتی اگر نسیه باشه نقد محسوب میشه . بعد از رفع مشکل پرونده باید اصلاحی صادر بشه.

پرسش :

اگر فروشنده در سامانه مؤدیان ثبت پرداخت بزنه و خریدار تایید نکنه و به حالت عدم امکان واکنش در بیاد تکلیف چیه؟

پاسخ :

دراین حالت بدهی برای فروشنده لحاظ میشود . مهلت تایید جدول پرداخت تا یکماه بعد از دوره ی موردنظر هست و بعد از آن به صورت عدم امکان واکنش در میاید . بعد از آن برای دریافت اعتبار خریدار ،پرداخت باید ابطال شود و مجددا ثبت و تایید شود.

پرسش :

بعضی از مشتریان کد ملی یا شناسه اقتصادی درست نمیدن این فروشو میشه تو سامانه فصلی ثبت کرد؟ و اینکه تو ارزش افزوده هنوز فروش خارج از سامانه بارگذاری کرد؟ و اینکه تو ارزش افزوده هنوز فروش خارج از سامانه بارگذاری نشد. 

پاسخ :

اگر اطلاعات خریدار درست نباشه به منزله صورتحساب نوع دوم لحاظ میشه و برای خریدار مبلغ خرید و اعتبار لحاظ نمیشه . اما شما در سامانه مودیان حتما ارسال کنید.

پرسش :

تاریخ صدور فاکتور ارجاعی ملاک تاثیر در اظهارنامه است یا تاریخ فاکتور اصلی؟ مثلا در بهار ارسال شده و در تابستان ابطال شده.

پاسخ :

هر صورتحساب تاریخ صدور مربوط به خود دارد و در همان دوره که تاریخ صدور هست ملاک محاسبه می باشد.

پرسش :

ما میتونیم برای صورتحساب های زمستان 1402 که عبور از حد مجاز بوده الان فاکتور اصلاحی صادر کنیم؟

پاسخ :

بله به هر صورتحساب مرجع که ابطال نشده باشد با هر تاریخی میتونین اصلاحی صادر کنید ولی در دوره ای که تاریخ اصلاحی هست اعمال میشود.

پرسش :

یه صورتحساب فروش دارم به تاریخ 6/29 که تایید نشده حالا میخوام به تاریخ 7/16 ابطالش کنم. آیا خریدار باید اول ردش کنه بعد ابطال کنم یا نیازی نیست.

پاسخ :

میتونین ابطال کنید اما فروش تابستان لحاظ میشه و در پاییز کاهش فروش اعمال میشه اگر صورتحساب اصلی تایید شده باشد ابطالی هم باید تایید شود.

پرسش :

تکلیف ما در مقابل فاکتورهای فروشی که تایید سیستمی میشه یا در انتظار واکنش هست و خریدارش با سامانه آشنا نیست چیه؟

پاسخ :

اگر خریدار دارای پرونده ی مالیاتی هست صورتحساب نوع یک صادر کنید چنانچه نسیه بوده به صورت نسیه ثبت کنید بعد از یکماه تایید سیستمی شده و برای فروشنده بدهی لحاظ نمیشود. مهلتی ک سازمان برای واکنش به صورتحسابها درنظر گرفته برای همین موارد هست.

پرسش :

تکمیل جدول پرداخت فاکتور خریدی که وضعیت عدم امکان واکنش داره میسر نیست راه حلش چیه؟

پاسخ :

صورتحساب نسیه با وضعیت عدم امکان واکنش نقدی محسوب میشود و نیاز به ثبت مجدد پرداخت برای فروشنده نیست جدول پرداخت برای صورتحسابهایی فعال هست که مانده نسیه دارند.

پرسش :

بعض از فاکتورهای فروش ما بدلیل عبور از حد مجاز رد خورده بقیه هم در انتظار واکنش هست برای رد خورده ها ابطالی بفرستیم یا برای همه اصلاحی بزنیم ؟ به چه تاریخی؟

پاسخ :

برای همه اصلاحی بفرستین تاریخ صدور هر صورتحسابی 21 روز قبل هست که البته از نیمه ی آبان 12 روز شده.

پرسش :

یک فاکتور خرید دارم که فروشنده در سامانه ارسال نکرده و اگر برام ارسال نکنه و نتونم ار اعتبارش استفاده کنم و بدهی ارزش افزوده ام بالا بره آیا میتونم تو قسمت بازخورد وارد کنم؟

پاسخ :

خیر. ارسال بازخورد فقط جهت ارسال اعلام مغایرت بین کارپوشه و ارزش افزوده است یعنی اگر اطلاعات ارسالی به کارپوشه درست باشد اما در ارزش افزوده لحاظ نشده باشد.

پرسش :

صورتحساب نسیه ای که تایید سیستمی شده و جدول پرداختی هم براش ثبت نشده برای فروشنده بدهی لحاظ میشه؟

پاسخ :

خیر صورتحساب نوع اول که نسیه باشد با وضعیت تایید شده (چه دستی چه سیستمی) در هرصورت بدهی برایفروشنده و اعتبار برای خریدار لحاظ نمیشود.

پرسش :

من توی پرسنلم یک بازنشسته دارم، که پایه حقوق دریافت میکنه، بیمه براش رد نکردم، اگر توی لیست حقوق بیارمش، برای مستمری بازنشستگی اش مشکلی پیش میاد؟

پاسخ :

اگر رسیدگی تامین اجتماعی شوید پرداخت حقوق میتونه باعث قطع مستمری بشه ولی یک بخشنامه داریم برای حالت مشاوره ای یا پاره وقت مشکلی نداره

پرسش :

ما شرکت رو مجهز به دوربین مداربسته کردیم چه کاری کنیم فاکتور خرید این دوربین ها موقع رسیدگی تامین اجتماعی ضریب نخوره؟

پاسخ :

تامین اجتماعی بابت نصب و راه اندازی دوربین بیمه در نظر میگیرد فقط دقت شود در فاکتور مبلغ کالا و خدمات نصب و راه اندازی تفکیک گردد. میتونید بگید پرسنل خودتون نصب کردن ولی اونوقت حسابرس سازمان تامین اجتماعی از شما لیست پرسنل با این شرح شغلی  میخاد که کارشون همینه علاوه بر این نمیتونین شرح شغلی کلی بزنین وقطعا شما رو مشمول میکنن . پس بهترین راه دریافت مفاصا حساب و دومین راه کسر حق بیمه بابت خدمات نصب و راه اندازی است. 

پرسش :

اگر اشتباهی در لیست بیمه رخ دهد آیا فرصت اصلاح هست؟

پاسخ :

در صورت اشتباه در ارسال لیست اگر بعد از اتمام ارسال لیست بیمه متوجه اشتباه شدید امکان اصلاح وجود ندارد. در واقع بعد از تایید نهایی امکان اصلاح بر روی سامانه تامین اجتماعی وجود ندارد . اما برای اصلاح لیست بیمه پیش از موعد قانونی یک پرینت از لیست اصلاح شده با مهر و امضای کارفرما و فایل خروجی از لیست اصلاح شده به واحد درآمد شعبه تامین اجتماعی مربوطه مراجعه کرد.

پرسش :

حسابرس بیمه که درخواست اسناد و مدارک می‌کنه دنبال چی هست میخواد به چی برسه و اگر دفاتر ننوشته باشیم جریمه بیمه هم میشیم

پاسخ :

در رسیدگی تامین اجتماعی اسنادی که ماهیت مزد یا حق الزحمه دارند بررسی میگردد و باید یکی از حالات پرداخت بیمه محقق شده باشد یا مفاصا حساب پرداخت بیمه از مقاطعه کار دریافت شده باشد در غیر اینصورت مشمول پرداخت میگردید.

پرسش :

پایه سنوات رو به مزایا اضافه کنیم یا حقوق روزانه ؟؟؟

پاسخ :

پایه سنوات در فیلد جداگانه باید وارد گردد و دقت شود در فیلد مزد مبلغ مزد کمتر از مزد ماه قبل و کمتر از مبلغ محاسبه شده سایر سطوح مزدی نسبت به سال قبل نباشد.

پرسش :

سلام فاکتورهای فروش نسیه داریم که پس از 5 ماه تسویه شدن، حالا خریدار جدول پرداخت تکمیل نمیکنه و یا بعضی از مشتریان جدول پرداختی که ما تکمیل میکنیم تایید نمیکنن تکلیف ما چیه که ارزش افزوده دریافت کردیم؟

پاسخ :

هم فروشنده هم خریدار میتونن جدول پرداخت رو پر کنن ، اگر خریدار پر کند برای دریافت اعتبار نیاز به تایید فروشنده دارد . اگر فروشنده پر کند برایش بدهی لحاظ شده و خریدار با تایید آن اعتبار میگیرد.

پرسش :

سلام من در فصل بهار فاکتوری را هم عبور از خد مجاز داشتم و هم به صورت نسیه زده بودم الان باید چیکار کنم ؟ اگه فاکتور اصلاحی بگذارم فاکتور که در بهار صادر شده و در اظهارنامه جز در آمدم بهارم محسوب شده دوباره در فصل تابستانمم درآمد برام محسوب میشه؟

پاسخ :

خیر دوباره لحاظ نمیشه .در این مورد فاکتور اصلاحی فقط برای دریافت اعتبار مشتری است.  اگر فاکتور اصلی  نسیه ثبت شد توی فاکتور اصلاحی روی نقد بزارید . یا اینکه جدول پرداخت رو ثبت کنید

پرسش :

سلام من در فصل بهار فاکتوری را هم عبور از خد مجاز داشتم و هم به صورت نسیه زده بودم الان باید چیکار کنم ؟ اگه فاکتور اصلاحی بگذارم فاکتور که در بهار صادر شده و در اظهارنامه جز در آمدم بهارم محسوب شده دوباره در فصل تابستانمم درآمد برام محسوب میشه؟

پاسخ :

خیر دوباره بدهی لحاظ نمیشود در این مورد اصلاحی فقط برای دریافت اعتبار مشتری است . اگر صورتحساب اصلی رو نسیه ثبت کردید اصلاحی رو روی نقد بزارید یا جدول پرداخت رو پر کنید.

پرسش :

سلام وقت بخیر وقتی میخوام صورت حساب هامو ارسال کنم خطای :مقدار فیلد شماره مالیاتی صورت حساب با اطلاعات سامانه منطبق نمی باشد . میده وقتی دوباره ارسال میکنم هم خطا میده فاکتوری یافت نشد .

پاسخ :

این خطا به دو دلیل اتفاق میفتد یک اینکه این صورتحساب با همین شماره مالیاتی قبلا در کارپوشه نشسته یا اینکه شماره فاکتور تکراری است.

پرسش :

برای تغییر شناسه کالا فاکتور باید باطل شود یا اصلاح؟

پاسخ :

برای تغییر شناسه کالا فاکتور باید ابطال شود و صورتحساب جدید صادر گردد.

پرسش :

سلام اگه یه صورتحساب فروش مربوط به تابستان 1403 را تایید دستی کرده باشم و فروشنده فاکتور ابطالی برای فصل پاییز همون سال با ریال صفر ثبت کرده باشه مفهومش ابطال صورتحساب اصلی است ؟ اگر تایید کنم ابطالی را یعنی فروش تابستانو ابطل کردم؟ اگر رد کنم یعنی فروش تابستانو اعتبارشو تایید کردم؟

پاسخ :

صورتحساب اصلی به هرحال در تابستان به عنوان بدهی فروشنده و اعتبار خریدار لحاظ میشه و در صورت تایید فاکتور ابطالی به تاریخ پاییز از بدهی فروشنده و اعتبار خریدار در پاییز کم میشه . باید ببینید علت صدور فاکتور ابطالی از سمت فروشنده چیه شاید لازم باشه ابطال صورت گیرد.

پرسش :

سلام و وقت بخیر شرکت ها و مشاغلی که از شرکت های فروش و خدمات نرم افزار حسابداری کالا یا خدمت تهییه می‌کنند، برای رد کردن در مودیان صورتحساب فروش آنها نوع ۱ هست یا نوع ۲؟

پاسخ :

وقتی برای خریدار حقیقی یا حقوقی صورتحساب ارسال می کنید ، نوع یک و وقتی خریدار،مصرف کننده ی نهایی است نوع دو را انتخاب میکنید.

سوالت رو بپرس؟