سوالات متداول سامانه مودیان

پرسش :

شناسه کالا و خدمات چیست؟

پاسخ :

شناسه کالا و خدمات یک کد 13 رقمی می باشد که از سوی سازمان صنعت ، معدن و تجارت صادر می شود. دریافت این شناسه برای کلیه ی افرادی که ملزم به ارسال صدور صورتحساب الکترونیکی می باشند الزامی است . شناسه کالا و خدمات از دو بخش به صورت عمومی و اختصاصی تشکیل شده است.شناسه کالا و خدمات، به عنوان کدهای یکتای متعلق به کالا و خدمات قابل ارائه در کشور (اعم از تولید داخلی و یا وارداتی) تعریف می‌شود. این شناسه در واقع مجموعه‌ای از ویژگی‌های توصیفی کالا یا خدمات است که برای توصیف مشخصات و ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا یا خدمت، تعیین می‌شود. با توجه به قوانین و مقررات، همچنین توافقات صورت گرفته با وزارت امور اقتصاد و دارایی، مرجع تعیین و ارائه شناسه کالا و خدمات در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) می باشد. به طور خلاصه ،شناسه کالای عمومی از طریق فایل اکسل stuffid.tax.gov.ir قابل شناسایی است شناسه کالای اختصاصی از طریق سامانه ntsw.ir قابل پیگیری می باشد شناسه خدمات عمومی و اختصاصی نیز از طریق سامانه portal.gs1-ir.org قابل شناسایی می باشد.

پرسش :
شناسه عمومی کالا چیست؟
پاسخ :
سازمان امور مالیاتی جهت تسهیل در روند ارسال الکترونیکی صورت حساب ها برای مودیان این امکان را برای اشخاص فراهم نموده که در صورت عدم دسترسی به شناصه اختصاصی از لیست شناسه عمومی استفاده نمایند. مودیان باید تمام تدابیر لازم برای دریافت شناسه اختصاصی کالا و خدمات خود را به عهده بگیرند، اما در صورتی که به هر دلیلی نتوانند این کار را انجام دهند، می‌توانند در گام اول از شناسه عمومی محصول متناظر خود در صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند. برای تسهیل در صدور صورتحساب الکترونیکی، سازمان مالیاتی فهرستی از دسته‌های کالایی با عنوان شناسه عمومی کالا ارائه داده است. بنابراین، مودیان مالیاتی می‌توانند در صورت عدم امکان دریافت یا تعیین شناسه اختصاصی کالا، از فهرست یاد شده شناسه عمومی متناظر با کالای خود را انتخاب و در صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند
پرسش :
شناسه اختصاصی کالا چیست؟
پاسخ :
از شناسه اختصاصی کالا قبل از الزامی شدن در ارسال صورتحسابهای الکترونیکی برای سامانه های اطلاعاتی جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد استفاده قرار می گرفت و احتمالاً برخی از فعالان اقتصادی قبلاً برای دریافت آن اقدام کرده‌اند. با این حال، در حال حاضر برای همه مودیان مالیاتی، دریافت شناسه کالای اختصاصی الزامی است. نکته قابل توجه این است که فعالانی که پیشتر این شناسه را دریافت کرده‌اند، می‌توانند از همان شناسه استفاده کنند و نیازی به دریافت دوباره شناسه نیست
پرسش :
اگر در سامانه مودیان اطلاعات از خریدار نداشته باشیم میتوان فروش بصورت تجمعی مانند ۱۶۹ ارسال کرد؟
پاسخ :
طبق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان باید هر صورتحساب بصورت جداگانه بصورت صورتحساب نوع اول ، دوم یا سوم ارسال گردد و در ارسال صورتحساب نوع دوم اطلاعات کالا مهم است و اطلاعات خریدار ضرورتی ندارد و میتوانید مصرف کننده نهایی بفرستید
پرسش :

من 10 تا فاکتور خرید داشتم که کلا 2 مورد رو تو سامانه مودیان برام ارسال کردن الان باید مابقی 8 مورد رو در 169 ارسال کنم و اون 2 مورد رو ارسال نکنم؟

پاسخ :

طبق ماده 7 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان صورتحساب های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان به منزله ثبت آنها در سامانه معاملات موضوع ماده 169 قانون مالیات های مستقیم میباشد و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهند داشت

پرسش :
اگر ما فروشنده باشیم و تو سامانه مودیان ثبت نکنیم وخریدار ثبت کنه برای خریدار اعتبار محسوب میشه؟
پاسخ :
‌صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان فقط توسط فروشنده کالا ثبت و ارسال میگردد و خریدار فقط امکان رد یا تایید صورتحساب را دارد
پرسش :

آیا فاکتوری که به صورت کاغذی ارسال شده حتما باید عین فاکتور ارسالی به سامانه مودیان باشه ؟ ما از یک شرکت خرید داشتیم چندتا ردیف کالا بوده توی فاکتور کاغذی ولی توی سامانه مودیان کلا اومده همه رو باهم جمع کرده و توی یک ردیف ثبت و ارسال کرده ، به مشکل نمیخوریم اگر ثبت کنیم

پاسخ :

اگر یک نوع کالا و شناسه عمومی با مبلغ یکسان باشد مشکلی ایجاد نمیکند

پرسش :

در سامانه مودیان فروشنده یک فاکتور رو اشتباهی دوبار ارسال کرده ماهم هر دو بار تایید کردیم الان میشه یکی از فاکتورارو ابطال کرد؟

پاسخ :

بله راه حل اینست که یکی از فاکتورها ابطال گردد

پرسش :

باتوجه به الزامی شدن اجرای سامانه مودیان آیا اصنافی که تا کنون جز گروه سه بودن و تبصره ۱۰۰ رد میکردن ملزم هستن از اول دی ماه در سامانه هم ارسال کنن؟

پاسخ :

طبق فراخوان اولیه و پیش بینی در لایحه تسهیل قرار بر این بود کلیه مشاغل در نهایت از ابتدای دی ماه اقدام به ارسال صورتحساب نمایند ولی باتوجه به روندی که در حال اجراست پیش بینی میگردد فراخوان اشخاص حقیقی تمدید گردد یا اتفاقی مشابه بیفتد

پرسش :

ما یک شرکت تازه تاسیس هستیم که مهر امسال به ثبت رسیده. هنوز به بهره برداری نرسیده و شاید تا 8ماه دیگه هم به بهره برداری نرسه. آیا لازمه تو سامانه مودیان ثبت نام کنیم؟

پاسخ :

با ایجاد پرونده مالیاتی کارپوشه براتون ایجاد میشه اما وقتی فروش ندارید ارسال صورتحساب هم ندارید ولی خریدها براتون ارسال و در کارپوشه قرار می‌گیرد

پرسش :

برای سامانه مودیان، از جانب ما فاکتور دوبار فرستاده شده، در همون روزهایی که سامانه مشکل داشت و فکر میکردیم ارسال نشده، متاسفانه شرکت مقابل هم تایید کردن، چه باید کرد؟ و البته در نرم افزار حسابداری یک صورتحساب ثبت شده هست

پاسخ :

قطعا باید صورتحساب تکراری ارسال شده ابطال گردد البته این مشکل ببرخی نرم افزارها میباشد که هنگام ارسال شماره منحصر بفرد جدید دریافت و ارسال میگردید که امکان ابطال صورتحساب اضافی هم احتمالا وجود ندارد و باید یا از طریق شرکت نرم افزاری راه حل ارائه گردد یا از طریق نرم افزارهای واسط مثل واسط نیک لاین که امکان ابطال صورتحساب های ارسال شده از سایر سامانه ها فراهم هست این امر صورت گیرد

پرسش :

آیا اشخاص حقیقی که فروش به مصرف کننده نهایی دارند مثل طلافروشها . باید از الگوی فاکتور نوع دوم استفاده کنند یا از الگوی فاکتور اول ؟

پاسخ :

اگر فروش به خریداری باشد که کارپوشه مالیاتی ندارد اطلاعات خریدار الزامی نیست بعبارتی مصرف کننده نهایی هست و صورتحساب نوع دوم صادر میکنیم

پرسش :
آیا اشخاص حقیقی که فروش به مصرف کننده نهایی دارند ، باید حد مجاز فروش رو رعایت کنند یا نیازی نیست ؟
پاسخ :
حد مجاز فروش طبق ماده ۶ برای مودیانی که فروش کالای مشمول ارزش افزوده دارند موضوعیت دارند که اگر بیش از حد مجاز شده باشد باید نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت اقدام نمایند
پرسش :

فاکتور فروشی که تو سامانه فرستادیم خریدار به اشتباه رد کرده. الان میخوام دوباره بفرستم. راهش چیه ؟

پاسخ :

ابتدا صورتحساب اصلی را ابطال و سپس صورتحساب جدید ارسال نمایید

پرسش :

من دو تا صورتحساب مشابه به سامانه ارسال کردم و میخوام یکی شو حذف کنم که شما فرمودین ابطال کنم چند بار در نرم افزار ابطال زدم ابطال نمیشه چیکار کنم؟

پاسخ :

نحوه ابطال صورتحساب به نرم افزار شما ارتباط دارد اما روال ابطال صورتحساب بدینصورت هست که باید یک صورتحساب جدید با الگوی صورتحساب ابطالی و با ذکر شماره صورتحساب مرجع ( صورتحساب اصلی که میخواهیم ابطال شود) ارسال گردد

پرسش :

من شناسه خدمت اختصاصی گرفتم و هزینه زیادی متحمل شدم چطور میتونم متوجه بشم چه کسانی دارند از این شناسه اختصاصی استفاده میکنند؟

پاسخ :

اگر تولید کننده یا وارد کننده کالا خاصی باشیم باید اقدام به دریافت شناسه اختصاصی کالا نماییم و اشخاصی که در چرخه فروش این کالا در مراحل بعدی استفاده میکنند میتوانند از شناسه اختصاصی کالا استفاده نمایند

پرسش :

اگر مودی شناسه یکتا با کلید معتمد نوع یک گرفته باشه و الان قراداد رو با شرکت معتمد نوع یک فسخ کرده باشه :

1) آیا نیاز هست جهت دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی مجدد اقدام شود؟

2) آیا امکان غیر فعال کردن شناسه یکتا قبلی که با شرکت معتمد نوع یک دریافت شده در سامانه وجود دارد؟

3) آیا با غیر فعال کردن شناسه یکتا قبلی باید فاکتور هایی که بااین شناسه یکتا ارسال (فروش) و دریافت (خرید) شده اند ابطال (فروش) و مجدد ارسال شود ؟

پاسخ :

1- در صورت تغییر شرکت معتمد یا روش ارسال باید شناسه یکتای جدید دریافت گردد.

2- بله امکان غیرفعالسازی شناسه یکتا توسط مودی در کارپوشه فراهم هست.

3- صورتحساب های ارسال شده در کارپوشه اعمال گردیده و نیاز به ارسال مجدد نیست

پرسش :

با سلام یک شخص حقیقی که در گروه سوم طبقه بندی مشاغل گروه بندی شده و‌مشغول به فروش اینترنتی به مصرف کننده نهایی می باشد و برای این فروش از درگاه واسط اجاره ای نظیر (زرین پال) استفاده میکنه نحوه اجرای تکلیف و عمل در سامانه مودیان برای صدور فاکتور و اخذ کلید به چه شکلی باید باشه؟؟ممنون میشم پاسخ بدید چون در مورد درگاه های اجاره ای نظیر زرین پال جایی بحثی نشده

پاسخ :

اگر فروش از طریق درگاه پرداخت به مصرف کننده نهایی باشد و اطلاعات هویتی شامل شناسه ملی و کد اقتصادی در سامانه ارسال نگردد بعنوان صورتحساب نوع دوم به مصرف کننده نهایی در غیر اینصورت اگر اطلاعات خریدار و کالا کامل هست صورتحساب نوع اول محسوب میشود صورتحساب نوع سوم باید از طریق بانک مرکزی با سامانه های پرداخت انجام گیرد و برای کسب و کارهایی هست که تک نرخی هستند در نرخ ارزش افزوده

پرسش :

بعضی مواقع پیش میاد مشتری برای چند تا فاکتوری که تو تاریخ های متفاوت خرید کرده  یک چک یا یک حواله بانکی پرداخت میکنه اون رو‌چطور تو سامانه ثبت کنیم یا قسمتی از مبلغ فاکتور رو پرداخت مابقی رو با فاکتور بعدی تسویه می کنند.

 

پاسخ :

به نسبت مبالغ هر فاکتور که کامل تسویه گردید در جدول پرداخت ثبت و فاکتوری که کامل تسویه نشده نیز به همان نسبت ثبت میگردد.

پرسش :

موقع دریافت شناسه یکتا گزینه معتمد رو انتخاب کردم حالا شرکت خودش میخواد با نرم افزاری که تهیه کرد ثبت کنه چطوری به گزینه توسط مودی برگردونم؟

 

پاسخ :

از کارپوشه اقدام به ایجاد شناسه یکتا جدید نمایید و روش ارسال توسط مودی انتخاب گردد و‌ شناسه یکتای قبلی غیرفعال گردد.

پرسش :

سلام یه سوال داشتم من کد ۱۳ رقمی که از سایت gs1گرفتم رو توی نرم افزارم ثبت کردم ولی زمان بارگذاری خطای عدم مطابقت با شناسه کالا رو میده لطفا میشه راهنمایی کنید.

 

پاسخ :

بعد از دریافت شناسه کالا یا خدمت باید منتظر باشید شناسه در سامانه stuffid.tax.gov.ie قرار بگیرد.

پرسش :

برای ثبت پرداخت نسیه در سامانه مودیان چند روز فرصت داریم؟ واگه صورتحساب تایید کنیم یا تایید سیستمی بشه میشه پرداخت ثبت کرد؟

 

پاسخ :

برای ثبت پرداخت بازه زمانی تعریف نشده است 
ثبت پرداخت در قسمت جزییات صورتحساب ،جدول پرداخت انجام میگردد و به تبع آن بدهی و اعتبار  ارزش افزوده برای دوره لحاظ میگردد.

پرسش :

دریافت شناسه یکتا از طریق CRT الان تو کارپوشه اضافه شده باید شناسه مجدد بگیریم ؟

 

پاسخ :

نیازی به گرفتن دوباره شناسه نیست بلکه این امکان اضافه در سامانه برای مودیانی هست که اگر اقدام به دریافت توکن کردند نیازی به دریافت کلید عمومی با روش OpenSSL نیست و با فایل CRT سامانه جیکا هم میتوانید شناسه یکتا دریافت کنید.

پرسش :

الان که همه اشخاص حقیقی هنوز مشمول ارسال صورتحساب نشدند ،
ما که شرکت هستیم و از اشخاص حقیقی خرید میکنیم اعتبار ارزش افزودمون چجور قبول میشه؟ 

 

پاسخ :

تا پایان ۱۴۰۳ میتوانید در معاملات فصلی اعلام کنید اما بعد از راه اندازی کامل قانون قطعا اگر میخواهید هزینه و اعتبار شما لحاظ گردد باید از اشخاصی خرید انجام گیرد که فروشنده صورتحساب نوع اول برای شما صادر کند.

پرسش :

ما معاف از ارزش افزوده هستیم ولی بهنگام ارسال صورتحساب به سامانه خطا میدهد ""مقدار فیلد ارزش افزوده با اطلاعات سامانه منطبق نیست"

 

پاسخ :

شناسه کالایی که استفاده کردین بالفرض در نرم افزار شما غیر مشمول لحاظ شده ولی موقع ارسال سامانه کنترل میکنه و چون در شناسه کالا مشمول بوده عدم انطباق میزنه.

پرسش :

برای ثبت پرداخت نسیه در سامانه مودیان
اگه به شکل تهاتری و همچنین پرداخت وجه باشه
و یک الی سه ماه طول دوره نسیه باشه چطور ثبت کنیم؟ همه مبلغی که نسیه مونده فقط ثبت کنیم ؟ چون جای نداره که بشه با جزییات واردکرد؟

 

پاسخ :

شما در هر مرحله وقتی دریافت انجام شد ثبت کنید 
گزینه چک منظور تاریخ دریافت چک نیست بلکه تاریخ وصول چک هست.

پرسش :

اگر مبلغی بابت پیش دریافت در قراردادی دریافت شده باشد و بعد از ارائه فاکتور ارسال صورتحساب انجام گیرد و باقی مبلغ در زمان فاکتور تسویه گردد به چه صورت باید نحوه دریافت ثبت گردد؟

 

پاسخ :

دریافت پیش دریافت یک رویداد مالی هست و نیازی به ثبت در سامانه مودیان نیست فقط موقعی که شما ارائه صورتحساب انجام دادید به مبلغی که دریافت نقدی یا پیش دریافت تا آن تاریخ انجام گرفت را در صورتحساب بعنوان نقدی ثبت میکنید.

پرسش :

برای 6 ماهه ابتدای سال(به دلیل آماده نبودن زیرساخت الگوی پیمانکاری)صورت حسابها در قالب فروش به سامانه ارسال گردیده و با وضعیت تسویه نقدی در حالیکه مبلغ کسورات رو از کارفرما دریافت نشده است تکلیف این فاکتورها چیست؟

 

پاسخ :

وضعیت پرداخت صورتحساب با صدور صورتحساب اصلاحی قابل اصلاح میباشد.

پرسش :

تا زمانی که فروشنده فاکتور رو توی سامانه مودیان بارگذاری نکنه من چطور باید ثابت کنم که ازش خرید کردم و ارزش افزوده ای براشون واریز کردم؟

 

پاسخ :

فعلا در سامانه معاملات فصلی خرید رو اعلام کنید، اما در آینده نزدیک یک قسمت به عنوان ثبت اطلاعیه خرید  به سامانه اضافه میشه
و خریدار ، خرید های که در کارپوشه نیست را ثبت می کنه و فروشنده در صورت عدم پذیرش ، پرونده به  هیات بدوی ارجاع داده میشه.

پرسش :

ما یک شرکت تولیدی هستیم که چند قلم کالا رو بصورت بازرگانی خرید و فروش انجام میدیدم 
در مورد شناسه اختصاصی کالا بازرگانی باید شناسه کالا رو از شرکتی که خریداری میکنیم ازش بگیرم  و وارد کنم؟

 

پاسخ :

بله برای کالای بازرگانی که شما جزو زنجیره اول ورود کالا نیستین باید از شناسه اختصاصی کالای مربوطه استفاده نمایید یا در صورتی که هنوز شناسه اختصاصی نگرفتن فعلا از شناسه عمومی استفاده کنید.

پرسش :

آیا اگر اشخاص حقوقی در شش ماهه اول کمتر از هجده میلیارد تومان فروش داشته باشد نیازی به ارسال صورتحساب نیست؟

 

پاسخ :

اشخاص حقوقی از اول دی ماه ملزم به ارسال هستند ولی برای اشخاص حقیقی برخی از مودیان مانند طلا فروشان و مراکز درمانی و وکلا بدون شرط حجم فروش و مابقی مرحله بندی شده‌اند.

پرسش :

شخص حقیقی خرده فروش(پکیج ومتعلقات و کولر و اتصالات و .....) بالای ۱۸ میلیارد فروش به مصرف کننده نهایی باید صورتحساب بفرستد یا دستگاه پز ملاک صورتحساب است؟؟؟
با توجه به اینکه رسید های پز هنوز شماره منحصر به فرد مالیاتی ندارد!!!!

 

پاسخ :

امکان ارسال صورتحساب از طریق پوز به سامانه برعهده بانک مرکزی گذاشته شد و در صورت آماده شدن این امکان شما در کارپوشه دستگاه پوز مربوطه را به شناسه یکتا متصل میکنید و ارسال صورتحساب از پوز مستقیم صورت می‌گیرد.

پرسش :

اگه من از شناسه عمومی کالای معاف(آموزش) استفاده کنم و از مشتری ارزش افزوده نگیرم در زمان رسیدگی مشخص شه که من به واسطه نداشتن مجوز (در دست اقدام)باید از شناسه مشمول استفاده میکردم آیا بجز پرداخت ارزش افزوده مشمول جریمه هم میشم؟؟

 

پاسخ :


اگر اشتباه در عنوان شناسه کالا باشه مشکلی نیست اما اگر تاثیر در بدهی ارزش افزوده شما ایجاد کنه قطعا جریمه هم داره.

پرسش :

یکی از مشتری های ما به اشتباه فاکتور رو رد کرده
 ایا لازمه این فاکتور رو تو سامانه معاملات فصلی ثبت کنیم؟ و اینکه الان ما دقیقا باید چه کاری انجام بدیم؟ اصلا میشه ما هم باطلش کنیم و فاکتور جدیدی بزنیم یا نه ؟ 

پاسخ :

شما میتوانید صورتحساب اصلاحی بفرستین یا صورتحساب قبلی را ابطال و مجدد ارسال نمایید.

پرسش :

یکی از مشتریان به دلایل مختلف صورتحساب ما رو تایید نمیکنه و رد صورتحساب میزنه تکلیف ما چیه؟

 

پاسخ :

رد صورتحساب برای فروشنده  مشکلی نداره 
فروش برای فروشنده  مورد قبول هست و خرید برای خریدار لحاظ نمیگردد 
البته اگر ارزش افزوده داشته باشد بدهی ارزش افزوده شما نقد محسوب میگردد.

پرسش :

تو فصل زمستان یه فاکتور صادر شده که متاسفانه جای دو تا از عددهای شناسه ملی خریدار اشتباه واردشده ،فاکتور تو سامانه بارگذاری شده و اون زمان تو سامانه زده بود عدم نیاز به واکنش ، الان بعداز این مدت مشتری میگه این رو اصلاح کنید میخواستم بدونم به چه صورت میشود اطلاعات خریدار رو اصلاح کنیم ؟؟

پاسخ :

اگر اطلاعات مربوط به شناسه اقتصادی خریدار اشتباه وارد گردد باید صورتحساب قبلی ابطال و صورتحساب جدید صادر گردد.

پرسش :

ما فصل زمستان فاکتور هامون رو نسیه رد کردیم که خب فقط چند موردش نقد بوده برای فاکتور هایی که نقد بوده و پولش رو ما اون موقع دریافت کردیم چطور مبلغ دریافتی را وارد کنیم؟

 
پاسخ :

مبلغ دریافتی در جدول پرداخت باید ثبت گردد و توسط طرف حساب تایید گردد و یا اینکه میتوانید صورتحساب اصلاحی بصورت نقد صادر نمایید ولی قابل توجه اینکه در دوره ای که جدول پرداخت ثبت میگردد محاسبه میشود.

پرسش :

با توجه به اینکه ما چک مدت کار می کنیم و مشتری ها دائما میگن نقد رد کنید بتونیم از اعتبار استفاده کنیم راهی هست که ما برای فاکتور های فصل زمستان واریزی ثبت کنیم.

 
پاسخ :

اگر چک در دوره جاری نقد نگردد ثبت نقدی به منزله بدهی برای شما لحاظ میشود که اگر حاضر به پرداخت مالیات در صورت عدم دریافت وجع میباشید میتوانید نقدی ثبت کنید.

سوالت رو بپرس؟