سوالات متداول حسابداری

پرسش :

خرید دوربین برای مجموعه در چه سرفصلی ثبت میشه ؟ و همچنین خرید آداپتور و کابل برای نصب دوربین چطور؟

پاسخ :

دوربین دارایی ثابت هست و هر ملزوماتی که جهت راه اندازی لازم هست هم جزو دارایی ثابت هست حتی مبلغی که بابت هزینه نصب و راه اندازی هم پرداخت میشه جزو بهیا تمام شده دارایی هست که اگر مبلغ زیر ده درصد حد نصاب سال باشه میتونه در همان سال مستهلک و هزینه پذیرفته هست

پرسش :

من تازه وارد شرکتی شدم که کارای حسابداری اونجا رو ثبت میکنم کسی که فاکتور میزنه یعنی فاکتور دستی رو همه رو باید تحویل من بده یا فقط فاکتورهایی رو باید تحویل بده که ارسال میشن واز انبار خارج میشه ممنون

پاسخ :

این موضوع نیاز به بررسی روال کار داحلی شرکت دارد اما هرگاه فروش محقق شود فاکتور ثبت میگردد و حواله خروج انبار مربوط به روال انبارداری میباشد

پرسش :

توی ترازنامه ام قسمت بدهی های جاری منفی شده وام داشتم که چک دادم اسناد پرداختنی هم اوکی زدم ولی نمیدونم چرا منفی شده باید چکار کنم؟

پاسخ :

احتمالا سند شناسایی وام و بهره درست نیست ابتدا دفترچه قسط از بانک گرفته شود و سند تسهیلات مبالغ اصل و بهره درست وارد گردد.

پرسش :

سلام وقتتون بخیر شرکت ما در سال 1403  تاسیس شد و دفاتر الکترونیکی دریافت شد.  مهلت ثبت دفاتر تا پایان خرداد 1404  هست. با توجه به اینکه ما اصولا بعد از  اظهار نامه عملکرد و ثبت سند اختتامیه دفتر  می نوشتیم الان که اختتامیه ثبت نشده  چطور ثبت دفاتر الکترونیکی رو باید انجام  بدیم؟ لطفا راهنمایی بفرمایید. 

پاسخ :

در پیش نویس اصلاحیه آیین نامه اجرایی ماده ۹۵  مهلت ارسال دفاتر الکترونیکی ۱۴۰۳ بصورت یکساله  و تا سه ماه بعد از پایان دوره مالی اعلام گردید که  برای مودیانی که ملزم به ارسال دفاتر الکترونیکی  هستند و دوره مالی تا پایان اسفند میباشد پایان  خرداد میباشد اما با توجه به اینکه اصلاحیه مربوطه  هنوز بصورت رسمی ابلاغ نگردید مهلت ارسال عملا  هنوز تعیین نگردیده و قطعا مهلت ارسال دفاتر ۴۰۳  این دسته از مودیان تمدید میگردد 

پیش بینی بنده اینست که احتمالا تا پایان مرداد تمدید میشود .

پرسش :

برای سال 1403 اونایی که دفاتر فیزیکی دارند هم باید تو سامانه بارگذاری کنند؟

پاسخ :

برای سال 1403 اگر دفاتر فیزیکی دریافت گردید دفاتر تحریر گردد . اشخاصی که به هر دلیلی بعد از تاریخ 23 تیر 1403 اقدام به پلمپ دفاتر سال 1403 کرده اند ، قاعدتا دفاتر فیزیکی دریافت نکرده اند و باید دفاتر الکترونیک ارسال کنند . بعنوان نمونه شامل:

1-اشخاصی که شروع فعالیتشان بعد از تاریخ فوق بوده و به تبع آن دیرتر پلمپ دفاتر الکترونیکی انجام داده اند .

2-اشخاصی که شروع سال مالی ، قبل از تاریخ فوق یا از ابتدای فروردین بوده اما دیرتر اقدام به پلمپ دفاتر کردند .

3-اشخاصی که قبل از 23 تیر پلمپ نموده اند اما به هردلیلی دفاتر فیزیکی برایشان ارسال نگردید.

پرسش :

سلام وقتتون بخیر من برای سال ۱۴۰۳ پلمپ  دفاتر رو به روش سنتی انجام داده بودم و  دفاتر هم دریافت کردم الان لازمه تو سایت  بابت ۱۴۰۳ هم دفاتری بارگذاری بشه ؟ 

پاسخ :

خیر - در صورت داشتن دفاتر فیزیکی نیازی به  ارسال گزارش دفاتر الکترونیکی نیست .

سوالت رو بپرس؟